ANNONSE

Ny forretningsmodell går hånd i hånd med Volvos lansering av hybridverstingen Polestar 1

Ny forretningsmodell går hånd i hånd med Volvos lansering av hybridverstingen Polestar 1
RÅTASS: Volvo møter fremtiden med merket Polestar. Den første versjonen - Polestar 1 - er en hybrid med 600 hestekrefter. De to neste modellene som er på beddingen blir helelektriske og skal blant annet utfordre Tesla og SUV-segmentet. For å kunne eie en slik bil er det abonnement som gjelder for Volvo.
Bilde: Volvo Cars/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Volvo skrur på strømmen og tilbyr folk et eksklusivt superbil-abonnement.

ANNONSE

Nylig ble Polestar 1 introdusert for verden i den kinesiske storbyen Shanghai.

Og bilen det er snakk om er en elegant hybrid ispedd litt råskap.

600 hestekrefter for å være helt nøyaktig.

Hører til hos Volvo

Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group.

Det planlegges ytterligere to modeller i tiden som kommer. Bilene vil bli produsert i et spesialbygd produksjonsanlegg - tegnet av norske Snøhetta, skriver Hegnar.no.


Stilrent og minimalistisk interiør, muligens på grensen til litt sterilt og kjedelig. Men samtidig ganske så lekkert.

Stilrent og minimalistisk interiør, muligens på grensen til litt sterilt og kjedelig. Men samtidig ganske så lekkert. Foto: Volvo Cars/pressebilde

Abonnementsbil med høy tech- og servicegrad

Men for å bli eier av denne bilen er du nødt til å tegne et abonnement.

Det fungerer ikke å slenge penger på disken og dra.

Kall det gjerne en moderne markedsstrategi, hvor alt du trenger som bileier er å finne i abonnementspakken som må underskrives og aksepteres før man kan kalle seg en Polestar 1-eier.

  • Kjernen i Polestars kundetilbud er en månedlig abonnementsbetaling. Ingen av Polestar-bilene krever depositum. Kunden betaler et fast månedlig beløp som dekker alt, og slipper å bekymre seg for kostnader knyttet til avskrivning, forsikring og service. 
  • Abonnementet inkluderer i tillegg henting og levering, der Polestar kontakter kunden for å avtale et passende tidspunkt for planlagt service. Leiebil i et bestemt antall dager, samt tilgang til ulike concierge-tjenester, er også medregnet i prisen. 
  • Polestar tilbyr også bestillingstjenester. Disse bestilles ganske enkelt på nett eller via Polestar-appen, og legges til på den månedlige fakturaen. Skulle man trenge en skiboks til påskeferien, kan Polestar mot et lite påslag levere, montere og fjerne takboksen igjen etter påskeferien.
  • Polestar tilbyr også utvidede concierge-tjenester. Tjenestene omfatter utvidet bruk av en større Volvo-bil innenlands og utenlands når kunden har behov for ekstra lastekapasitet, for eksempel når hele familien skal på ferie. Kundene kan også bestille bilvask og betjent parkering på det stedet og tidspunktet som passer dem.
  • Polestars egen teknologi, der mobiltelefonen brukes som nøkkel, er den viktigste forutsetningen for concierge-tjenestene. Ved behov kan bilen åpnes uten nøkkel. Denne løsningen gjør  det enkelt for bileieren å overlevere nøkkelen virtuelt til en tredjepart når bilen skal hentes til lading eller for service.


En god pekepinn på om en bil er et potensielt fartsmonster eller ikke avgjøres ofte ved å ta en titt på bremseklosser og calipere. Polestar 1 er et potensielt fartsmonster.

En god pekepinn på om en bil er et potensielt fartsmonster eller ikke avgjøres ofte ved å ta en titt på bremseklosser og calipere. Polestar 1 er et potensielt fartsmonster. Foto: Volvo Cars/pressebilde

Strømløst og sømløst

I en verden hvor det stadig blir mindre aktuelt å snakke om en fremtid basert på fossilt brensel, blir strøm og andre innovative grep med et miljøperspektiv i førersetet stadig mer altomfattende og interessant.

Der Tesla og andre etablerte bilmerker for lengst har gjort sine el-fremstøt, har Volvo vært litt fraværende. Inntil nå.

Det er planlagt en årlig produksjon av 500 Polestar 1-biler. Hvor mange av disse som havner i Norge er uvisst, men ordrebøkene ble åpnet 17. oktober.

Del artikkel: