På oppdrag fra det bergenske webbyrået Digitroll har Respons Analyse gjennomført en landsomfattende undersøkelse om netthandel og nordmenns nettbutikkvaner. Dette for å kartlegge omfanget av handel på nett, samt hvilke typer varer man handler. I undersøkelsen kommer det frem at hele 59 prosent av nordmenn handler mest i norske nettbutikker.
- Jeg får alltid inntrykk av at “alle” handler via utenlandske nettsteder for å spare penger når jeg leser nettsaker i media, eller hører folk snakke om netthandel. Men nå viser det seg at 59 prosent av oss handler mest via norske nettsteder, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen i en pressemelding.
Gode betalingsløsninger og rask frakt gir trygghet
Steen forteller videre at 45 prosent av de spurte som handler på norske nettsider er opptatt av trygghet på nett - og at noen fellesnevnere går igjen selv om det selvsagt er flere årsaker til at nordmenn holder seg til norske nettsteder.
- Trygghet betyr ofte gode betalingsløsninger og rask frakt. Den tryggheten får de ikke alltid på utenlandske nettsider. Samtidig sier 25 prosent at de finner det de vil ha på norske nettsteder. For noen få år siden var nok ikke dette tilfellet, men norske nettsteder har blitt veldig mye bedre og fått et bredere vareutvalg de siste årene, sier Steen i pressemeldingen.
Når det kommer til betalingsløsninger viser undersøkelsen at av de spurte er det hele 73 prosent som betaler med kort, mens kun 2 prosent benytter seg av mobile betalingsløsninger som Vipps, MobilePay og ApplePay.
Les også: Nordmenn krever stadig mer fleksible betalingsløsninger
Momsfritaket forsvinner - kan gagne norske nettbutikker
Fra og med nyttår 2020 forsvinner momsfritaket på varer under 350kr, og undersøkelsen viser at spørsmålet om toll er viktigere jo yngre en er. Blant de som allerede handler mest på norske nettsider svarer 33 prosent av de spurte under 30 år at dette er en viktig grunn til at de handler på nettopp norske nettsider.
19 prosent av de som handler på utenlandske nettsteder oppga at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket forsvinner. Respons Analyse konkluderer med at det kan se ut til at både fysiske butikker og norske nettbutikker vil nyte godt av en slik endring.
Les også: Virke er glad for at 350-kronersgrensen fjernes, men synes 2020 er for sent