Et alternativ som flere motebutikker på nett benytter seg av når det begynner å bli utplukket i størrelsene er å ha en spesiell avdeling, der de gjenværende plaggene blir lagt ut i form av en siste sjanse tilbud.
En annen måte er å selge varer til overs i en outletbutikk, slik som for eksempel Boozt gjør med sin Booztlet.
Et tredje alternativ er selvfølgelig å la de ensomme plaggene ligge igjen der størrelsene bare tar slutt, selv om det kan være frustrerende for kundene.
Får info når størrelsen skal velges
Dette er dog ikke noe H&M bekymrer seg for, som gjerne har så godt som utsolgte varer i sitt ordinære tilbud på nett.
Vi har sett igjennom selskapets nettbutikk og app, hvor man har notert at en hel del varer kun er igjen i en eller to størrelser. Dette til tross for at plaggene blant annet er listet som en av de siste nyhetene.
Kunden får heller ingen informasjon om det skralle tilbudet før hun eller han faktisk skal velge en størrelse. Det skjer til og med at plagg ligger igjen på siden, til tross for at de er helt utsolgt.
Blir fort utsolgt
I følge H&M er grunnen til opplegget at varene blir utsolgt så fort, fordi de er så populære.
- Vi på H&M vil tilby våre kunder en inspirerende, relevant og fleksibel handleopplevelse der det oppleves som enkelt å bevege seg mellom butikk og nett. H&M har en trendy kunde, som gjerne kjøper de siste nyhetene både i butikk eller online/app. Det gjør at mange nyheter blir utsolgt raskt, sier H&Ms pressekontakt Petra Buchinger, til vår søsternettside Ehandel.se.
I tilfeller der enkelte størrelser finnes tilgjengelig, kan det i følge H&M også handle om returer.
- VI får inn returer med jevne mellomrom og når vi får inn en størrelse av en vare finnes produktene tilgjengelig å kjøpe igjen via appen. Så lenge varen finnes, uavhengig av størrelsesorden og antall, kommer vi alltid til å tilby det til våre kunder, akkurat som i våre butikker.
- Utvikler vår netthandel
Hvor stort selskapets nettlager er i forhold til en fysisk H&M-butikk, med tanke på at netthandelen må regne med å ta i mot betydeligere mer returer enn en enkelt butikk, vil H&M dog ikke si noe om.
- Vi ser kontinuerlig på hvordan vi kan utvikle vår netthandel og vurderer det sammen med våre kunder, i takt med at deres etterspørsel og behov utvikles.