Beacons er små Bluetooth-baserte sendere som NetCom har testet i noen utvalgte butikker. Når NetCom-kunder har vært i nærheten av de utvalgte butikkene, har de via NetCom sin mobilapplikasjon mottatt en rabattkupong på mobilen. Pilotprosjektet kunne vise til at nesten 40% av kundene som mottok en melding på telefonen når de var i nærheten av butikken, også gikk inn i butikken. Og hele 50% av de som faktisk leste meldingen benyttet seg av tilbudet de fikk.
- Kunder som har deltatt i beacon-prosjekt har lastet ned vår siste app, og akseptert å sette på stedsangivelse. Aktivt samtykke er ikke bare viktig, men en forutsetning. Vi er veldig stolte over å være blant de aller første til å prøve ut dette i praksis, og så langt har resultatene vært utrolig gode. Responsen fra kundene har vært over all forventning, uttaler Vice President Brand & Marketing i TeliaSonera Norge, Karl Fredrik Lund.
Ved hjelp av beacons montert i butikker kan man opprette en direkte kommunikasjon med kunder som passerer forbi, eller går inn i butikken.
Løsningen har blitt utviklet i samarbeid med fluxLoop som leverer alt av tjenester tilknyttet proximity (ofte i form av beacons) og NorSentio som leverer tjenester i løsningen ConvertX som samler på kundens kjøpshistorikk i digitale kanaler som eksempelvis nettbutikker og servicepunkter.