Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettaktører dominerer omdømmeliste

Spår massiv butikkdød
Foto: Salvatore Freni Jr/CC BY-ND 2.0
Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

For tredje år på rad topper Steinar J. Olsen og hans butikkjede Stormberg den store omdømmeundersøkelsen RepTrak. Flere andre selskaper med sterk digital tilstedeværelse gjør det også meget bra i RepTrak 2014.

ANNONSE

Akkurat som i 2012 og 2013 topper Stormberg listen med 87,5 poeng. Selskapet som nylig vant netthandelsprisen ”Norges nettfavoritt”, i april ble kåret til en av Norges viktigste nettbutikker og i fjor ble kåret til ”Årets nettbutikk”, kan dermed hente hjem nok en prestisjefylt pris.

RepTrak 2014 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Totalt er det cirka 6 500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til en overordnet omdømmescore, blir selskapene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

Bak Stormberg kommer bilmerket Toyota, med 84,5 poeng. Nykommeren Google gikk rett inn på tredjeplass med 82,7 poeng.

– Google har alltid gjort det sterkt i globale omdømmeundersøkelser. Nordmenns vurdering av Google er dermed på linje med den internasjonale oppfatningen, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland i en pressemelding.

På fjerdeplass kommer nettbutikken Komplett.no med 82,2 poeng. Også Microsoft og Tine holder seg over 80 poeng med henholdsvis 81,4 og 80,9 poeng.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Alle resultatene fra Rep Trak Norge 2014 (Klikk for større bilde):


Rep Trak Norge 2014

Rep Trak Norge 2014

Del artikkel: