Det er den danske mediekolossen Bonnier som eier Adlibrisgruppen.
Fra nett til butikk
På tampen av 2015 tok Adlibris steget inn i den fysiske butikkverdenen med åpningen av en bokhandel sentralt plassert i Stockholm.
Nå vil de nå ytterligere ut og er på leting etter egnede butikklokaler i Oslo og Helsingfors, bekrefter administrerende direktør Johan Kleberg overfor det svenske nyhetsnettstedet Market.se.
I tillegg til dette jakter de også på lokaler i Stockholm, Göteborg og en svensk studentby som han ikke vil navngi.
Adlibrisgruppen som omfavner nettbutikkene Adlibris (bøker), Discshop (DVD-filmer og dataspill), Bamba (leker), Kökets Favoriter (kjøkkenredskaper) og Odla (planter og blomster til hagen), omsatte i fjor for 1,775 milliarder svenske kroner.
LES OGSÅ: Adlibrisgruppen vokser videre på mange felter - solgte en bok hvert tredje sekund
Bøker fortsatt viktigst
Selv om det er vekst i flere ulike kategorier, er det fortsatt bøker som er viktigst.
Selskapet, som er operative i Norge, Sverige og Finland, opplevde en salgsvekst på til sammen 17 prosent i alle landene i fjor. Ifølge Adlibrisgruppen solgte de en bok hvert tredje sekund i 2016.
Totalt omsatte de bøker for 1,519 milliarder svenske kroner.
Tror på Norge og Finland
Kleberg har stor tro på norske og finske bokkjøpere.
- Vi er rimelig sikre på at disse landene er markedsledende når det kommer til kjøp av bøker på nett.
I år regner han med en omsetning på knapt 250 millioner svenske kroner i Norge, og rundt 300 millioner svenske kroner i Finland.
Han sier at de har høyere mål for omsetningsvekst i Norge og Finland enn i Sverige. Dette skyldes at boksalg på nett er vesentlig mye lavere i Norge og Finland enn i Klebergs eget hjemland.
Innen de andre produktkategoriene som Adlibrisgruppen sysler med regner Kleberg med like høy tilvekst i samtlige markeder.