I juni lanserte teknologiselskapet Bookis den nye tjenesten Bokpant, hvor kundene på bærekraftig vis kunne velge å pante bøkene sine etter kjøp.
Tilbudet ble lansert samme dag som Jo Nesbøs nye bok Kniv, og falt ikke i god jord hos Bokhandler- og Forfatterforeningen. Aschehoug forlag gikk hardt ut og ønsket ikke å levere bøker til Bookis så lenge tjenesten stod på i fastprisperioden.
Etter en runde med advokater så Bookis seg dermed nødt til å fjerne Bokpant i sin daværende form.
- Da vi fjernet Bokpant slik vi hadde lansert det var Aschehoug tilbake på banen med en gang. Nå jobber vi med endringer og kommer til å relansere tjenesten når vi får en annen form på det, sier Lasse Brurok, medgründer av Bookis til Ehandel.
- Delingsøkonomi og miljø
Bookis virker dog ikke overrasket over responsen og tror at flere i bokbransjen må ta innover seg at det er en ny brukeratferd blant forbrukerne i dag.
- Det var litt som forventet. Det er nok slik i mange bransjer at man ønsker å opprettholde det som har vært. Mange sier det er sunt med konkurranse, men i realiteten tror jeg egentlig ikke så mange er gira på det, sier Brurok og fortsetter:
- Det er spesielt to stikkord jeg mener er viktig for forretningsmodeller i 2019 - delingsøkonomi og miljø. Skal du overleve må du legge til rette for delingsøkonomi, samtidig som du må rette mer fokus på miljø. Det er sunt å ikke bare se på hverandre, men også se til andre bransjer som musikk, film og tv-serier fordi alt handler om en ny brukeratferd. Sammenligner du brukeropplevelsen og prisen hos Spotify og Netflix med det å kjøpe to nye bøker i en tradisjonell bokhandel er det jo helt sinnsykt - dette tror jeg bransjen er nødt til å ta innover seg.
Kommentar: - Elefanten i rommet heter plattform som forretningsmodell
Over 10 000 brukte bøker i august
Kritikken fra bokbransjen er dog ikke samstemt med kundenes oppfatning av Bokpant og Bookis meddeler å ha fått god respons.
I det Ehandel er på tråden med Bookis ser dessuten selskapet at august er deres beste måned noensinne og at de ligger an til å passere 10 000 brukte bøker denne måneden.
- Nå er det helt nydelig. Juli har har vært fantastisk bra og allerede i dag 12.august, har vi passert juli på brukte bøker. I løpet av noen dager vil august med dette være vår beste måned noensinne - det er rått!
Les også: Bookis-gründere ble verdensmestere - står nå klare for første ekspansjon
Ekspanderer til nabolandet
Og flere bøker skal det bli, når Bookis denne uken utvider til sitt andre marked.
Planen er å i løpet av to uker være lansert i Sverige med en tilsvarende drop shipping model og mobilapp som i Norge, hvor selskapet i første omgang satser på brukte bøker. Planen er å rulle ut nye bøker i løpet av september.
Selskapet ser heller ikke bort fra at det kan bli aktuelt med flere land og har allerede vært i dialog med både Danmark og Tyskland.
- Det blir veldig spennende å starte opp i Sverige. Det virker allerede som at studenter der har forstått konseptet, noe som er utrolig bra. Vi tenker alltid langsiktig, men åpner i første omgang opp i Stockholm for opphenting nå - slik vi gjorde med Oslo i Norge. Slik kan vi prøve og feile før vi utvider mer, avslutter Brurok.