Marius Lervold, daglig leder i Ellingard Gruppen, satset på gravstein på nett, som en protest mot provisjonspolitikken i gravferdsbransjen.
Ellingard Gruppen er landets største på naturstein, og har lang erfaring innen gravferdsbransjen. Selskapet har røtter helt tilbake til 1905, og har siden 90-tallet vært leverandør av gravstein til begravelsesbyråer i Oslo-området.
Dette er en særdeles dyr bransje i Norge, som i stor grad kommer av at begravelsesbyråene krever 30 prosent fra salget i provisjon. Etter å ha sett seg lei av provisjonspolitikken over lengre tid startet Ellingard Gravstein24.no i 2017, hvor de kuttet prisene på gravstein med tilsvarende 30 prosent. Allerede første året skal salget ha eksplodert.
- Til tross for velferden i Norge, er det mange som ikke har råd til begravelser og gravstein. Fremdeles er det noe alle må ha, og vi så det nærmest som et samfunnsansvar å gi folk muligheten til å få samme kvalitet og service til en rimeligere pris, sier Marius Lervold, daglig leder i Ellingard Monument som står bak Gravstein24.no til eHandel.com.
Ønsker fred og ro
Lervold mener også at folk ønsker fred og ro i prosessen rundt en begravelse og valg av gravstein, noe som ikke alltid samsvarer med den tradisjonelle praksisen i bransjen.
Produsenten ønsket dermed å tilby en mer privat måte å bestille gravstein på, og valget falt fort på å etablere nettbutikk. Gravstein24 leverer gravstein over hele landet.
- Vi var klare for å gjøre noe, og idéen om satsningen på nett kom ganske fort. Vi har alltid vært innovative, og har bestandig investert i systemer før pengene har kommet, noe som har vist seg å være riktig. En av grunnene til at vi kan levere billigere gravstein er at vi investerer i systemer, og er blant annet i gang med å utvikle et nytt nå, som vi har investert et tosifret millionbeløp på. Det nye systemet ønsker vi også å selge til andre i gravstein og begravelsesbransjen.
Møtte sinne hos begravelsesbyråene
Ellingard skal imidlertid ha møtt sinne når de i oppstarten inviterte begravelsesbyråene fra tidligere samarbeid med på sitt nye konsept for to siden.
- Byråene fikk tilbudet, men endte som en nærmest kollektiv oppsigelse fra de alle, sier Lervold.
Det var først i mai 2018 at Ellingard Gruppen kjøpte opp SAGA Begravelsesbyrå, som nå er en del av Ellingard Gruppen. SAGA Begravelsesbyrå har langt lavere pris enn landsgjennomsnittet for gravferdstjenester.
Økte salget med 1000 gravstein på ett år
Til tross for at selskapet så for seg en mulig utfordring med målgruppen til å begynne med, kan Lervold nå meddele at nettbutikken benyttes av kunder i alle aldre.
- Da vi satset på nett var vi veldig spente, spesielt fordi det er så mange eldre kunder. Nå har vi kunder i alle aldre, og den eldste har hittil vært 84 år gammel.
Fra 2017 til 2018 økte salget fra 300 til 1300 gravstein, noe som tilsvarer 10 prosent av markedet i Norge. Om fem år forventer selskapet å ha minst 20 prosent.