ANNONSE

Nettbutikk utfordrer bransjen til å ta avstand fra Black Friday

Nettbutikk utfordrer bransjen til å ta avstand fra Black Friday
Daniel da Silva, medeier i nettbutikken Grønne Mil.
therese.karlsrud.haugen

Starter initiativ mot kjøpshysteri.

ANNONSE

Black Friday er en stor dag for mange netthandlere, og stadig flere hiver seg på trenden. Det er dessuten blitt vanligere å kjøre tilbud hele Black Week, og også ellers i november. Samtidig forventes det både større og flere rabatter for hvert år som går. 

Salget henger dog ikke helt sammen med den voksende bærekraftsbølgen, og flere selskaper velger å boikotte av hensyn til miljøet. Nisjebutikken Gronnemil.no, som i dag er en av de ledende aktørene på elbiltilbehør, tror at fokus på bærekraft vi bli avgjørende for bedrifter fremover. De dropper derfor tilbud i hele november, for å satse på initiativet #NoBlackFriday.

Grønne Mil AS ble startet i 2014 av de tre eierne Daniel da Silva, Lars Fernstrøm og Simen Johannessen, fordi det ikke fantes noen fullverdige netthandelsløsninger for forbrukere for handel av tilbehør til elbiler. Siden har konseptet blitt kopiert av både nye og eksisterende aktører.

LES OGSÅ: Flere hiver seg på bevegelsene mot Black Friday

#NoBlackFriday

I et samarbeid med teknologiselskapet CHOOOSE skal nettbutikken med #NoBlackFriday utfordre handelsbransjen til å ta avstand fra kjøpshysteriet, og heller rette fokuset mot bærekraft.

- For å ta avstand fra Black Friday, snur vi 180 grader og fjerner alle tilbud i november, samtidig som vi klimakompenserer alle ordre i november tilsvarende 1 tonn CO2 pr ordre. Noe som er en overkompensering av faktisk fotavtrykk. Dette gjør vi ved å kjøpe klimakvoter igjennom CHOOOSE.  Vi gjør dette for å utfordre bransjen, og håper det blir lagt merke til og at flere følger med ettersom forbrukere blir mer og mer opptatt av bærekraft, sier Daniel da Silva i Grønne Mil AS, til Ehandel. 

- Gagner kun de store 

da Silva understreker også hvordan det store prisjaget medfører at nisje- og kompetanseforretninger, fort skvises ut til fordel for gigantene. 

- Det er viktig å få frem de negative konsekvensene Black Friday har på miljøet, men det er også andre negative konsekvenser mange kanskje ikke er klar over. F.eks. er Black Friday en kampanje som først og fremst gagner de store aktørene, og setter stort press på mindre nisje- og kompetanseforretninger. Fokuset dras vekk fra merverdi for kundene, til fordel for pris.

I forbindelse med dette har også Nisjebutikkenes Dag blitt etablert som et motsvar til Black Friday.

- Forbrukere er opptatt av bærekraft

Grønne Mil har kjørt tilbud under Black Friday tidligere, men konseptet var motstridende mot målet deres om å bidra til en mer bærekraftig verden. De har senere tatt avstand fra det og jobber heller for konkurransedyktige og bærekraftige priser hele året. 

- Vi har full forståelse for at mange selskaper føler de ikke har noe annet valg enn å delta på Black Friday, men vi mener at dagens forbrukere er såpass opptatt av bærekraft, at å ta et bevisst valg rundt bærekraft vil være avgjørende for bedriftens omdømme og konkurransekraft i tiden fremover.

LES OGSÅ: IKEA dropper Black Friday - håper å skape en bevegelse

Del artikkel: