Man vet at millennials-generasjonen, og de som er hakket yngre handler mye på nett. Det mange ikke vet er kanskje hvorfor de i alderen 20-30 år netthandler så mye, og hva som skiller de gode nettbutikkene fra de dårlige i deres øyne.
Forventningene til all handel er i endring, og nå som den yngre generasjonen får mer kjøpekraft, er det ifølge netthandelsekspert og byråleder Patrick Dahl ytterst nødvendig å bruke tid på å forstå hva det er de unge vil ha.
Patrick Dahl, daglig leder i Digitroll. Foto: Digitroll
Les også: Derfor bør bedriften din bruke tid på å forstå generasjon millennials
I den forbindelse hyrer hans webbyrå Digitroll nå inn seks markedsføringsstudenter i tyveårene, til sin ekspertgruppe, som skal utgjøre totalt ni personer.
BI-studenter som forbruker-eksperter
Tanken bak satsningen er at de nye ekspertene skal dele hva de mener er gode nettsider, hvordan de shopper og hvordan nettbutikker skal fange deres oppmerksomhet.
- Vi har lenge snakket om hvor viktig det er å tilpasse nettsiden din folk i tyveårene, om dette er målgruppen din. Det høres logisk ut, men selv om du selger varer til tyveåringer, ser vi ofte nettsider som er designet for 40-50 åringer. Det blir helt feil. Derfor er vi veldig glade for å få med seks, dyktige BI-studenter med i vårt ekspertpanel, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl, til eHandel.com.
Studentene får muligheten til å være Digitrolls forbruker-eksperter i minimum ett år, med mulighet for forlengelse. Planen er også å få inn to interns fra høsten av.
- Vi har aldri gjort dette før, og i bransjen er det få nettbutikk-utviklere som har gjort lignende før. Men vi har troen på at de unge vil bidra med mye kunnskap om det å bruke nettet. Vi kan ikke bare sitte rolig å snakke om at de unge er en viktig ressurs for alle som eier nettbutikker. Vi må ut å høre hva de unge vil, ønsker og forventer av norske nettbutikker, sier Dahl.
Utålmodige og brutalt ærlige
Studentene skal levere artikler, stille opp i intervjuer og være forbruker-eksperter i forbindelse med blant annet nettundersøkelser. I tillegg skal de få bistå med rådføring av Digitrolls kunder.
- Studentene er valgt ut fordi de er aktive nettbrukere. De tilhører en generasjon som nærmest har nettbrett og mobil limt fast i hånden til enhver tid. De er utålmodige, og vet hva som er gode nettbutikker for dem. Og de er brutalt ærlige; er ikke nettbutikken din god nok; ikke nok bilder, informasjon osv, så sveiper de eller taster deg bort, sier Dahl.
- Vi er stort sett på mobilen
Dette blir en helt ny måte for både nettbutikk-utviklerne og studentene selv å finne kunnskap om netthandel på.
- Vi bruker nettet stort sett ukentlig til å shoppe og orientere oss rundt. Vi er stort sett på mobilen, derfor er nettsider som ikke er laget for effektiv mobilbruk, lett å sveipe forbi. Og det finnes mange av dem, for å si det slik . Vi synes det er en kjempespennende mulighet for oss aktive nettbrukere å bli hørt, og for å bli med å påvirke dagens nettbutikk-eiere. Vi ser fram til samarbeidet med Digitroll ,sier Digitroll-ekspert og BI-student, Silje Lygre i en kommentar.