Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettbutikken din skal være for alle

Ole Martin N. Evensmo

Tar du forskriften om universell utforming på alvor, får du flere besøk og nye kunder. Det skriver Bjørn-Erik Bjørgan som jobber som senior interaksjonsdesigner hos Making Waves.

ANNONSE

Du har sikkert hørt om forskriften om universell utforming av IKT-løsninger som begynte å gjelde i fjor sommer… Og at du bryter loven dersom du ikke følger denne. Men tar du universell utforming av nettbutikken din på alvor? Altså, på ordentlig? Det burde du. Hvis du vil at flere kunder skal besøke butikken din, da. Og kanskje få dem til å handle (mer) mens de er innom.

Hvor er suksesshistoriene?

Før jeg begynte å skrive dette innlegget gjorde jeg noen raske søk på Google rundt universell utforming på web og suksesshistorier knyttet til dette. Treffene man får opp kan grovt deles inn i de som selger kompetanse på området og artikler og innlegg som primært kommuniserer hva forskriften er og hvordan man tester om et nettsted “er innenfor eller ikke”.

Det var jaggu ikke lett å finne frem til noen konkrete eksempler på suksesshistorier. Det er sikkert mange grunner til dette, men jeg tror mange fremdeles vrir seg litt i stolen når dette temaet kommer opp. Kanskje fordi man ikke helt vet hvordan man skal håndtere dette? At man ikke ser potensialet som ligger der? Også er det sikkert veldig dyrt å legge til rette for.

Så man lener seg heller litt passivt tilbake og prøver i det minste å unngå å bryte noen regler og håper ingen sjekker dem nærmere i sømmene.

Altså, det kan virke som om man fremdeles har fokus på de juridiske sidene og ikke hvordan det å designe en løsning for alle, kan gi positive ringvirkninger langt utover “bare” å følge lovverket.

Kort om hva universell utforming er

Universell utforming handler ikke om å tilpasse spesielt for blinde eller andre med åpenbare funksjonshemninger. I korte trekk handler det om fire hovedprinsipper -

  1. Å presentere informasjon slik at alle kan oppfatte den; Dette betyr blant annet at man sørger for at kontrast og størrelse på tekster gjør at produktbeskrivelsene er lesbare under vanskelige lysforhold og for så mange mennesker som mulig.
  2. Å legge til rette for at alle kan navigere rundt i, og bruke en tjeneste eller nettside; Dette betyr bl.a. at menyer, søk og filtre gjør det mulig å finne rett vare til rett pris ved hjelp at tastaturet og at klikkflater er store nok.
  3. Å gjøre en nettside forståelig slik at alle forstår innholdet og hvordan man bruker funksjoner som tilbys (f.eks fyller ut et skjema); Dette betyr bl. a. at brukeren får nok hjelp til fylle ut adresse og betalingsinfo når de først har bestemt seg for å kjøpe.
  4. Å tilby et robust innhold som kan tolkes av ulike typer av kompenserende teknologi; Dette betyr bl. a. at Google liker nettstedet ditt bedre og at det fungerer bedre for dem som bruker spesielle hjelpemidler.

Bortsett fra det siste punktet, som er av mer teknisk art, dekker prinsippene aspekter som alle brukere av nettbasert kommunikasjon og tjenester vil ha glede av, dersom de tas på alvor.

Mer om universell utforming 

“... du gjør ikke bare en tjeneste for landets 130.000 blinde og svaksynte. Bildebeskrivelser, riktig skrevet kode og god struktur gjør nettstedet lettere å finne via Google. Videoinnhold blir brukbart også på steder der folk ikke kan spille av lyd. Universell utforming gir deg med andre ord mulighet til å nå ut til et større publikum. Dette er lønnsomt.” - sier Christoffer Arendt Aune - Interaksjonsdesigner hos Making Waves:

Nettstedet ditt bryter snart loven

Universelt designfokus  - et strategisk valg

Dersom man velger å ta universell utforming på alvor, på ordentlig, velger man også muligheten til å sette i gang en positiv runddans. En dans hvor partnerne er:

  • Økt potensiale for å få flere kunder
  • Økt synlighet i søkemotorer
  • Lettere å finne frem i butikken
  • Lettere å handle
  • Fornøyde kunder som kommer tilbake
  • Fornøyde kunder som deler sine positive erfaringer med andre
  • Fornøyde kunder som velger din butikk fremfor konkurrentens

En positiv dans er jo hyggelig i seg selv, men den blir kanskje enda bedre hvis man kobler den opp med noen mer konkrete effekter.

Flere eldre... - brukere er brukere

Flere og flere eldre er aktive nettbrukere. Godt over halvparten av eldre mellom 67 og 79 er aktive nettbrukere og har konvertert til nettbank og andre nettbaserte tjenester som e-post og sosiale medier gjennom lengre tid. Når vi vet at det er helt vanlig at sansene våre reduseres med alderen, bør det være åpenbart for alle som tilbyr nettbaserte tjenester at man legger til rette for denne kundegruppen også. Det er heller ikke ukjent at eldre også kan ha en viss kjøpekraft.

Tar din nettbutikk høyde for å ønske disse kundene velkommen? Man kan komme et godt stykke på vei bare med f.eks. å øke skrift og kontrast...

Og når du først er i gang; dersom du i tillegg gjør en skikkelig jobb med å strukturere innholdet og sørger for at man også kan bevege seg rundt i butikken kun ved hjelp av tastaturet, inkludert det å kunne kjøpe varer, har butikken din tatt steget et godt stykke videre.

Det er egentlig ikke viktig å fokusere spesielt på eldre som brukere, men ved å legge til rette som nevnt ovenfor, gjør man det automatisk for veldig mange flere.

Fysisk vs. nettbasert butikk

Jeg er ganske sikker på at de færreste som driver en fysisk butikk har latt tilfeldigheter styre hvordan denne skal se ut og er organisert. I en nettbutikk er det vanskeligere å vite hva som fungerer eller ikke. Det finnes etterhvert mange gode og utprøvde prinsipper og retningslinjer som er tatt i bruk og mange er flinke til å følge med på bruken i form av måling og testing. I denne sammenhengen tror jeg mange nettbutikkeiere har mye å tjene på å inkludere et spesielt fokus på universell utforming.

Universell utforming - ditt forretningsfortrinn

Ved å ta i bruk et mer bevisst fokus på universell utforming, tror det er flere som oppdager at det ikke først fremst handler om å unngå sanksjoner fordi man ikke følger gitte forskrifter. Det handler snarere om å åpne opp butikken for enda flere potensielle kunder. Kunder som av ulike årsaker har forskjellige utfordringer som det må tas hensyn til, men også kunder som har ulike behov som kan dekkes av ulike butikker. Vil ikke din butikk være DEN butikken som er med på å dekke disse behovene? Du vil sannsynligvis tjene på det.

PS! Ikke glem å dele suksesshistorien i etterkant!

Del artikkel: