Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettbutikker gjør livet surt for bilbransjen

Netthandel

Salget av bildeler på nett har akselerert de senere årene. Flere spår at de fysiske butikkene som ikke selger på nett, vil få en svært utfordrende fremtid.

ANNONSE

Svenske Peter Jakobsson (45) startet nettbutikken Skruvat sammen med makkeren Robert Risberg (38) i 2008. Duoen ønsket å bruke IT-bakgrunnen sin til å skape et innoverende netthandelskonsept. Etter å ha analysert markedet for store bransjer med høy omsetning og stort nettpotensial, falt valget på den hovedsakelig fysiske bildelbransjen.

Doblet omsetningen

- Det som er spesielt, er at bildelbransjen er noenlunde oligopolisert, sier Jakobsson.


Peter Jakobsson

Peter Jakobsson

- Det er et fåtall aktører som kontrollerer markedet, og som dermed kan sette et relativt høyt prisnivå. Da snakker vi om kjeder som Meca, Mekonomen, BilExtra med flere. Alle tilhører samme konsern. Derfor var det spennende å starte en helt ny kanal for konsumentene, det vil si å tilby reservedeler på nettet. Det hadde aldri blitt gjort før. Dermed fantes det et veldig godt grunnlag for å bli en utfordrer, og samtidig få brukt den digitale kunnskapen, forklarer entreprenøren, som raskt fikk se resultater av satsningen.

Fra starten tilbød Skruvat produkter til Volvo og Saab, og omsatte det første året for 20 millioner svenske kroner. Den gode responsen fra markedet førte til en sortimentutvidelse for å inkludere VW-konsernet. Det gjorde at omsetningen mer enn doblet seg til 43 millioner svenske kroner i 2009.

- Så egentlig utvidet vi bare varebeholdningen og fant nye målgrupper, sier den blide svensken enkelt og greit.

I dag tilbyr Skruvat reservedeler til alle de store bilmerkene, og har allerede begynt å ta for seg utenfor Sveriges grenser. I 2012 ble resten av Norden med på festen.

- Det har gjort at vi har vokst veldig sterkt, og det har gått spesielt bra i Norge. Der er det et pengesterkt marked - det er nesten for mye penger i omløp, smiler Jakobsson med glimt i øyet.

Det svenske netthandelsimperiet har samtidig skapt konseptet Skruvat & Klart, der kunder kan velge å få jobben gjort på et verksted i nærheten. Etter at kunden har valgt ut delene som trengs, sendes de til verkstedet for montering.

- I Norden har vi avtaler med om lag 3 000 verksteder. Så man kan jo si at Skruvat er Nordens største verkstedkjede, sier den sindige svensken lite beskjedent.

- Veksten vil fortsette

En annen svenske som gjør det godt innen bildelbransjen, er Torkel Hallander (47). Han er administrerende direktør i Byt Hjul, som er ledende på nettsalg av felger og dekk i Norden. Her til lands opererer han gjennom det heleide datterselskapet Bytt Dekk AS og nettbutikken Byttdekk.com som regnes som markedsledende i Norge på dette området sammen med den tyskeide nettbutikken Dekkonline.com. Nettbutikken nesten doblet omsetningen fra 2012 til 2013 fra 23 til 42 millioner kroner i Norge.


Torkel Hallander

Torkel Hallander

- Vi tror veksten (med å handle på nett, journ.anm) vil fortsette. Folk venner seg mer og mer til netthandel, og det er ingen grunn til at folk ikke skal kunne kjøpe bildeler og dekk på nettet. I noen bransjer er det imidlertid ikke så viktig for folk å se produktene fysisk før de kjøper dem. Det finnes jo en del netthandlere som agerer som et postordrefirma. De tenker at de har en produktliste på nettet, og sender ut produkter til kundene. I sånne tilfeller vet kunden ofte hva den skal ha, samtidig som han eller hun besitter en del kunnskap om produktene, sier dekkongen om den hittil tradisjonelle netthandelen.

Svensken mener derimot bildelbransjen skiller seg klart ut fra resten.

- Vi jobber mye med å hjelpe kundene med å gjøre et godt valg. De får sikkert opp 20 000 ulike produkter på hver side, og da er det vanskelig å vite hvilket produkt du bør velge, forklarer Hallander.

Byttdekk.com jobber mye med å presentere et utvalg for kunden, og slik vise hvilke dekk og felger som passer akkurat denne kundens bil.

- I tillegg må det ofte et verksted eller en fysisk butikk til for å kunne montere produktene på bilen. Det behovet kommer til å fortsette, så derfor tror jeg vi står overfor en omnitjeneste der bransjen både online og offline må finne en måte å lære av hverandre på. Det er klart det fins et marked for kun å kjøpe bildeler som folk monterer selv, men det markedet er riktignok begrenset. For at det skal bli en ordentlig vekst, må verksteder og fysiske tilbydere samarbeide. Det blir en parallell hånd-i-hånd-bevegelse, spår Hallander.

På det norske markedet samarbeider Byttdekk.com med cirka hundre lokale verksteder; Byttdekk.com selger dekkene via sin nettbutikk og sender dem til det verkstedet kundene ønsker. Pengene for dekkene beholder nettbutikken, mens pengene for monteringen beholder verkstedet.

500 000 produkter

Utenfor Sandefjord holder netthandleren BS Bildeler til i et 2000 kvadratmeter stort lager- og kontorlokale. Nettsortimentet viser hele 500 000 forskjellige produkter.

- Dette går bare en vei det! sier daglig leder Per Christian Svendsen (29) med stor selvsikkerhet.

Han snakker om den lyse fremtiden for bildelsalg på nett, og dermed fremtiden for bedriften han både eier og driver. I likhet med Hallander fra Byt Hjul er også Svendsen klar på hvilke oppgaver som må takles for at bransjen skal kunne overleve. Den første utfordringen kan bli teknologien.


Per Christian Svendsen

Per Christian Svendsen

- Bildelbransjen er noe mer kompleks enn mange andre bransjer. Mye skal passe sammen av understell og registreringsnummer, i tillegg til at produktspekteret innen bildeler er rimelig stort. Det er kanskje noe som gjør at det blir flere og flere større aktører som vil prege markedet. De mindre kan derfor bli presset til å drive nisjevirksomhet, siden de ikke vil klare å konkurrere mot de store. I og med at det er mange som satser på bildeler på nett, vil også prisene kunne presses nedover når konkurransen på nett øker, sier Svendsen om markedsutviklingen.

På det norske markedet finnes foruten BS Bildeler og Skruvat, også nettbutikker som blant annet Bildeler.no, GSBildeler.no, Partsandretards.no, Thorsovbil.no, Eurodel.no, Autodeler.co.no og Topbildeler.co.no, der Bildeler.no er en av de største utfordrerne.

Med økt trafikk for bildeler på nett, tror Svendsen butikkjedene vil slite med å holde samme fart som tidligere.

- Det er vanskelig å si hva som vil skje med de fysiske butikkene. De få som er utpreget er som regel knyttet opp mot verksteder. Så at de vil bestå: ja. På den annen side vil det nok ikke bli flere. Marginene i Norge vil nok bli for tøffe for det, advarer Svendsen om markedet fremover. Også tidligere har prispresset vært omtalt her på Netthandel.no etter at Komplett Group kjøpte ytterligere andeler i Skurvats konkurrent, Bildeler.no:

Lover priskrig på bildeler

Butikkene kan forsvinne

Jakobsson fra Skruvat er enig med både Byt Hjul og BS Bildeler i hvilken retning det går. Mens svensken tror på økt salg på nett, mener han samtidig pilene peker nedover for butikkene.

- Jeg tror de fysiske butikkene ikke bare vil få det trått fremover - de vil nok forsvinne. Det naturlige stedet å kjøpe reservedeler, hvis du ikke vil bruke nettet, er via verksteder. Så uansett hvordan man vrir og vender på det, vil ikke de fysiske butikkene bli med på festen. De har nok ingen fremtid, sier svensken.

Han estimerer at det selges bildeler på nett i Norden for nærmere 500 millioner norske kroner hvert år. Skruvat står for halvparten av denne omsetningen, og Jakobsson tror nettsalget vil spise ytterligere av butikkenes salgstall fremover.

- Nettbasert bildelshandel kommer til å øke utrolig mye. Det handler ikke bare om at det blir flere forholdsvis nye aktører slik som oss, men at vi vil se en kanalforflytning. De store, fysiske aktørene vil nok øke andelen av totalsalget sitt på nettet fremover. I takt med at teknologien og logistikken blir bedre, samtidig som verdikjeden kobles opp mot verkstedene, så kommer nettet til å være fremtidens kanal for alle bileiere, stemmer Jakobsson i.

Han er nemlig opptatt av at den digitale salgskanalen skal være lett å forstå seg på, og at kundene skal være trygge på å handle på nett.

- Det skal jo være like brukervennlig som å gå i en butikk. Forenklingen av å handle noe på nettet, som kan fremstå som komplekst, det har vært svært viktig. Hadde det blitt for vanskelig å handle, hadde vi aldri lykkes. Det at bileieren kan gå inn på en nettside som er tilrettelagt for å identifisere bildelen, få delen sendt hjem og så montere den på selv, til en pris som kanskje er 30-40 % lavere, tror jeg er en stor del av fremgangen vår, forklarer gründeren før han fornøyd trekker pusten.

- En ”game changer”

Han har samtidig observert at hamskiftet fra butikk til nett har engasjert flere enn bare de aller yngste kundene. Mye av dette kan ha sin forklaring i produkttypene Skruvat tilbyr.

- Mange vil kanskje tro at det bare er de unge som handler bildeler på nett. Sånn er det imidlertid ikke. Vi opplever en ganske jevn spredning i kundegruppen vår. Forklaringen kan være at vi har fokus på slitedeler. Det handler med andre ord ikke om tuning og styling og den type produkter, men mer om det som faktisk er nødvendig å bytte eller reparere på bilen. Slike produkter trenger alle som har bil, og det gjør jo så klart at vi får en bred målgruppe med et stort aldersspenn, forklarer Jakobsson.

De eldre ser nemlig ikke ut til å skremmes av netthandel og digitale betalingsløsninger.

- Den eldste kunden vi har hatt var 103 år, og han handlet med kredittkort, sier Jakobsson, både fornøyd og forbløffet.

Fremtiden virker med andre ord god for den nettbaserte bilhandelen. Stort sortiment og fokus på brukervennlighet viser seg å engasjere både unge og eldre.

- I store deler av Norden har vi vært en ”game changer”. Vi har fått frem en helt ny måte å handle bildeler på, avslutter han og ser lyst på tiden som kommer.

I forbindelse med denne artikkelen forsøkte vi også å komme i kontakt med Arne Aasland i Bildeler.no, men han var dessverre ikke tilgjengelig for kommentar.

(Foto: Knut Moberg d.e. / Motorbransjen)

Del artikkel: