Vi har fått henvendelser fra et par lesere om vi kan skrive litt om hvilke nettbutikker som satser utenlands. Slike utfordringer tar vi på strak arm og her er de viktigste aktørene som vi kjenner til.
Om det er noen du mener at vi har glemt, bruk gjerne kommentarfeltet nederst på siden! Takk forresten til Anne Murstad i Bring og Anders Rolland i MakesYouLocal for nyttige tips til denne artikkelen.
Vi har her valgt å definere «utenlandssatsing» som at man har en nettbutikk som er tilpasset minst to land (med lokal valuta og ikke-norsk språk), i tillegg til Norge. Altså en relativt snill definisjon på utenlandssatsing, men streng nok til at de som kun satser i ett land utenfor Norges grenser er utelatt fra listen.
Norrøna, Stormberg, Kari Traa og Bergans
Med vakker norsk natur og tøffe værforhold har norske bedrifter som selger sportsklær på nett ikke bare et godt hjemmemarked, men også et stort potensial utenfor Norges grenser. Det har selskaper som Norrøna, Stormberg, Kari Traa og Bergans forstått og de satser alle utenlands.
XXL
XXL er sportskjeden som ekspanderer raskest i Norden, og har nå 22 varehus i Norge, 15 i Sverige og 1 i Finland. Deres forretningsidé er å ha et stort utvalg produkter med stor grad av kjente merkevarer som de selger til lave priser. Et konsept som fungerer godt på nett.
Moods of Norway
Norges mest nytenkende og kreative moteselskap må man kunne hevde at er Moods of Norway. Selger nå sine klær i hele EU og USA i tillegg til her i Norge. 7-8 prosent av deres omsetning skjer nå på nett.
Nøstebarn
Nøstebarn lager og selger klær i ubehandlet ull og i ull/silkeblanding til barn. I tillegg selger de garn med strikkeoppskrifter, tøybleier og soveskinn. Har butikker i Bergen, Oslo, Trondheim og Sandvika, i tillegg til å selge på nett i Norge, Sverige og Danmark.
Blafre
Blafre selger designprodukter med «retrogodfølelse». Blafre startet som nettbutikk som nå selger til en rekke land, men har nå også showroom, butikk og kaffebar i Oslo. De selger i tillegg sine produkter i godt over 600 butikker i mer enn ti forskjellige land.
Goboken
Goboken består av fem bokklubber og nettbutikken Goboken.no. Deres hovedmålgruppe er familier med barn mellom 0 og 6 år. Goboken finnes også i Sverige (goboken.se), Finland (vaukirja.fi), tysktalende marked (www.gobo-kinder.de) og USA (earlymoments.com).
Enklere liv
Enklere Liv har 35 butikker i Norge, 1 i Danmark og 7 butikker i Sverige, i tillegg til velfungerende nettbutikker.
Komplett og Elkjøp
Erkefiendene Komplett Group og Elkjøp Nordic satser begge hardt i Norden og på nett er Komplett Group enn så lenge klart større enn Elkjøp Nordic på nett (vel 5 milliarder kroner i omsetning på nett, mot Elkjøps 3 milliarder kroner), men sistnevnte vokser raskt og har med sin totale omsetning på 26 milliarder kroner i Norden et godt tak på elektronikkmarkedet i Norden. Når sant skal sies, er strengt tatt ikke Elkjøp lenger noe norsk selskap da det for lengst er solgt til selskapet Dixons Retail, men det britiske datterselskapet styres fra Norge og kan under tvil klassifiseres som norske.
(Foto: Moods of Norway)