SPONSET INNHOLD

Nettbutikker taper stort på gratis frakt

Nettbutikker taper stort på gratis frakt
Foto: EDI-Soft

Gratis frakt høres bra ut, men det er ikke alltid. Ofte begrenser gratis frakt forbrukernes evne til å velge leveringsmåte når du handler på nettet. Samtidig mister nettbutikker både kunder og inntekter ved å tilby gratis frakt.

Mange nettbutikker tilbyr gratis frakt på alle bestillinger eller bestillinger over et visst beløp. Ofte det skyldes det nettbutikkens problemer med å beregne eksakt fraktkostnadene for hver bestilling i nettbutikken. På denne måten aksepterer nettbutikker at de ikke har full kontroll over fraktkostnader.

Ifølge Steffen Pasgaard, executive vice president i EDI-Soft, er fraktkostnader cirka 6% av selskapets omsetning, og han lurer på hvorfor en så stor post i regnskapet er basert på magefølelse og omtrentlige beregninger. Spesielt fordi frakt og levering er et område der nettbutikker enkelt kan posisjonere seg med gode tjenester.

- Jeg tror mange nettbutikker aksepterer økonomiske tap ved å tilby gratis frakt, fordi de ikke vet at det finnes verktøy som kan beregne individuelle fraktpriser basert på kundens handlekurv og leveringsadresse og dermed vise flere leveringsalternativer, forklarer Steffen Pasgaard.

Flere leveringsalternativer er ettertraktet av forbrukere, og er noe som selskapene bør vurdere å tilby i stedet for eller i kombinasjon med gratis frakt

Forbrukerne vil ha flere leveringsalternativer

Glemte bursdager, jubileer, nødsituasjoner og andre hastesaker. Det kan være mange grunner til at kundene vil betale ekstra i butikken for å kunne påvirke hvordan og når varene blir levert. En forbrukerundersøkelse fra FDIH viser at mangel på leveringsalternativer i nettbutikken ofte er grunnen til at kundene avbryter kjøpet på nett.

Levering til hjemmeadresse er den vanligste leveringsmetode for danskene, men «selvhenter»-konsepter som pakkeautomater blir stadig mer populært. Antallet «selvhenter»-leveranser økte med 50% i perioden 2013-2014, viser tall fra FDIH årlige e -handelsanalyse.

Fleksibel levering gleder kunder og gir økt omsetning

Nettbutikken Theis Vine selge høy kvalitet viner på internett og har valgt å bruke fleksibel levering for å møte kundenes behov for fleksibilitet i en travel hverdag.

- Fleksibel levering er også gjennomsiktig fordi kundene kan se prisene på de ulike fraktalternativene og det inngir tillit, noe som har gitt oss tilfredse og mer lojale kunder. I tillegg har det gitt flere fullførte ordre, og derfor har omsetningen økt,  sier markedssjef i Theis Vine, Micah Rudberg.

Fleksibel levering gir tilfredse kunder og økt omsetning, sier Mikas Rudberg fra Theis Vein.
Fleksibel levering gir tilfredse kunder og økt omsetning, sier Mikas Rudberg fra Theis Vein.

Theis Vine tilbyr fleksibel levering fordi de fikk en god avtale med deres transportør, og med hjelp av programvare ShipAdvisor er det enkelt for kundene å velge den typen levering som passer deres behov og budsjett.

Theis Vine beviser at nettbutikker ikke trenger å være redd for å tilby leveringsmåter som koster ekstra. I en del tilfeller er nemlig kundenevillige til å betale ekstra for den beste leveransemåten.

Del artikkel: