En søndag i oktober i 2012 klikket Jesper Hvejsel og Mikkel Salling seg innom den digitale markedsplassen Amino (heter i dag Saxis.dk), der de så en annonse som viste at nettbutikken Helsebixen.dk var til salgs.
De to entreprenørene hadde i lengre tid vært på utkikk etter en nettbutikk innen helseprodukt-segmentet til sitt eierselskap Firtal Group og kontaktet umiddelbart eieren for å få til et møte. Neste dag fant møtet sted. Deretter tok det én time før de bestemte seg og signerte avtalen.
Dagen etter det igjen, tirsdag, flyttet til varelageret til Aarhus, der de holdt hus.
Deretter startet oppryddingen i sortimentet, med det resultat at halve omsetningen ble fjernet, for å gjøre plass til et sortiment de to gründerne hadde mer tro på.
Enden på historien er at nettbutikken Helsebixen.dk nå er den dominerende nettbutikken i en portefølje på ni, samlet i Firtal Group. I år forventes dette selskapet å omsette for 140 millioner danske kroner, hvorav Helsebixen.dk er nummer én.
- Var riktig å gå inn i helsebransjen på nett
Slikt blir naturligvis lagt merke til.
Og onsdag i forrige uke ble selskapet solgt til Matas, Danmarks største selskap innen skjønnhet, sunnhet og personlig pleie. Prislapp? 130 millioner danske kroner.
- Nå kan vi med glede konstatere at det var riktig å gå inn i helsebransjen på nettet. Det lønnet seg at vi gjorde et godt stykke forarbeide og satte oss inn i bransjens karakteristika, sier Jesper Hvejsel til Finans.dk som var blant de første danske medier som omtalte den fascinerende historien.
Dobler nettsalget
I en pressemelding omtaler Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, oppkjøpet slik:
- Fra vårt aller første møte med Firtal Groups gründere har vi hatt en felles visjon om å skape en ny aktør innen sunnhet og velvære med et nettverk av digitalt fødte merkevarer rettet mot tydelig definerte målgrupper. Sammen kan Firtal Group og Matas realisere denne visjonen raskere og med større gjennomslagskraft en hver for seg.
Kanskje var det ikke så rart at det ble nettopp Matas som kjøpte dem opp. I mai presenterte Matas sin nye selskapsstrategi for de kommende fem år der de lovet å investere 600 millioner danske kroner i netthandel og i butikker.
Matas forventer med oppkjøoet nesten å doble netthandelssalget, som utgjorde 4 prosent av omsætningen i forrige regnskapsår.