Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Netthandel er den største gaven logistikkbransjen har fått

- Netthandel er den største gaven logistikkbransjen har fått
Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express, har for første gang siden årtusenskiftet tjent penger to år på rad, skriver Finansavisen.
Bilde: My News Desk/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Nordmenn elsker nettimport og rask levering. Det synes logistikksjef Terje Aarbog er helt ok.

ANNONSE

DHL Express har i en årrekke tapt penger i Norge. De to sist årene har denne trenden snudd, skriver Finansavisen. 

Terje Aarbog, administrerende direktør i logistikkselskapet som er etablert på - eller nært ved - en rekke norske flyplasser, sa i 2014 til den samme avisen at de tapte penger på forretningsområder med store volumer der forsendelsene ikke er like tidskritiske som ekspressfrakt, og at dette ikke passet inn i selskapets strategi.

Trenden er snudd

I fjor økte omsetningen med 1,2 prosent - det første oppgangsåret siden 2006.

Men enda viktigere er det at de for første gang siden årtusenskiftet har tjent penger to år på rad. 2017 ser også ut til å bli bra med en omsetningsvekst på 11 prosent ifølge Aarbog.

I fjor omsatte selskapet som er kjent for innflyvende pakker her til lands for 565,4 millioner kroner, med et resultat før skatt på 30,4 millioner kroner.

Det er en resultatforbedring på 5,5 millioner kroner fra 2015.

Nettimport betyr kroner inn

Nordmenns nærmest ustanselige higen etter nettimporterte varer er noe som danner grobunn for bedre tider for DHL Express.

- Netthandel er den største gaven logistikkbransjen har fått, sier Aarbog til avisen.

Som en følge av dette skal tjenestetilbudet i Norge forbedres.

Ny logistikkterminal på Værnes i Trondheim til 30 millioner kroner er klar, mens det skal investeres 110 millioner kroner i et nytt sorteringsanlegg på Stavanger lufthavn Sola.

Ny terminal til 400 mill.

Dagens terminal på Berger i Skedsmo kommune, langs E6 midt mellom Oslo og Gardermoen, vurderes sammenslått.

Det vil i så tilfelle bety en helt ny og stor terminal på Gardermoen til rundt 400 millioner kroner.

Del artikkel: