Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Netthandel har blitt en del av hverdagen

Netthandel

DIBS har siden 2007 laget en årlig rapport om netthandel. I årets utgave hevdes det at netthandel har blitt en del av vår hverdag.

ANNONSE

DIBS definerer E-handel som «salg av varer og tjenester på nettet – uansett om kjøpet er gjort via pc, smarttelefon eller nettbrett. Reiser, billetter, apper og musikk er alle eksempler på tjenester.»

Her er høydepunktene fra årets rapport.

  • E-handelsmarkedet i Norge estimeres til 60,3 milliarder og har vokst med 17% mellom 2012 og 2013. Til sammenlikning har det danske markedet vokst med 14% og det svenske markedet med 7% fra 2012 til 2013.
  • I 2013 har 336 000 nye norske forbrukere begynt å handle via mobil. 47% har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke var mobiltilpasset, mens 24% har avbrutt et kjøp fordi de ikke fant ønsket betalingsmåte.
  • Siden 2010 har antall kjøp per person økt med 35 %, men fortsatt gjør nordmenn i snitt mindre enn et og et halvt kjøp på nett per måned. Det viser at det til tross for mange år med vekst fortsatt finnes stort potensial.
  • Forbrukere mellom 25 og 44 år handler oftest på nett.
  • Mest populært å handle på nett er media (72% av alle nordmenn har gjort dette), men reise på en sterk andreplass (67%). Deretter følger kategorien «klær og sko» (55%), «elektronikk» (47%), «personlig pleie» (41%), «hus og hjem (40%). Helt til slutt kommer «tjenester» (39%) og «annet» (39%). I 2014 svarer de spurte at de særlig kommer til å handle mer reise, elektronikk, media og klær og sko på nett.
  • Nordmenn handler på nett fordi det forenkler (60%), prisene er lavere (58%), butikken er alltid åpen (57%), det er enklere å sammenlikne (54%) og fordi utvalget er større (40%).
  • Nordmenn foretrekker å betale med kort (57%), men også en betydelig andel vil betale med faktura, nettbank eller mikobetaling (alle 13%). 1% vil betale på avbetaling og 2% foretrekker å betale kontant.
  • 35% har avbrutt et kjøp på nett. Viktigste grunner til dette er betalingsprosessen, komplisert registrering, tekniske problemer, manglende betalingsalternativ eller utydelige vilkår.
  • 58% av de spurte har handlet i en utenlandsk nettbutikk i løpet av de siste 6 månedene. De to viktigste grunnene er lavere pris enn hjemme (54%) og produktet ikke finnes tilgjengelig i Norge (51%).

Rapporten bygger på intervjuer med 4000 forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland og er gjennomført av forskningsinstituttet YouGov i tredje kvartal 2013 Last ned den norske rapporten Norsk E-Handel fra DIBS (pdf-fil).

 

Del artikkel: