Netthandelen i Europa er forventet å vokse med 13,6 prosent fra i fjor - og vil isåfall være verdt 621 milliarder euro innen utgangen av 2019, i følge en rapport fra Ecommerce Foundation.
Rapporten viser at den største delen av omsetningen kommer fra Vest-Europa, men det er her i nord det blir brukt mest penger per forbruker. I Nord-Europa bruker vi 2,046 euro på netthandel per person i året - mens gjennomsnittet i Europa er 1,346 euro per forbruker i løpet av et år.
Store forskjeller blant de europeiske landene
Sveits, Danmark og England har størst andel forbrukere som handler pÃ¥ nett med hele 85 prosent i løpet av 2018 - i motsetning til land som Romania og Ukraina som ligger pÃ¥ under 26 prosent forbrukere, som handlet pÃ¥ nett i fjor. Øst-Europa stÃ¥r ogsÃ¥ for kun 23 milliarder euro av den totale omsetningen pÃ¥ 547 milliarder euro i 2018.Â
Det vises også i rapporten store forskjeller mellom landene når det kommer til andel av befolkningen, som har tilgang til internett. I Island har 99 prosent tilgang til internett, men i Ukraina er det kun 64 prosent med internettilgang.
Dette i tillegg til at lojaliteten til de fysiske butikkene rundt om i Europa er vekslende, påvirker selvsagt hvor i Europa omsetningen vokser mest. Til eksempel er kunder i Kosovo og Montenegro mer sannsynlig å avstå fra å handle på nett, mens det i Polen er kun to prosent som foretrekker fysiske butikker fremfor nettbutikker.