Ifølge den ferske netthandelsrapporten «E-Handel 2014» handlet 46 prosent av alle nordmenn varer på nettet fra utlandet i fjor. PostNord som står bak rapporten, estimerer at vi dermed kjøpte varer fra utlandet for 552 millioner Euro, noe som tilsvarer cirka 4,5 milliarder norske kroner. Tollvesenet ser på utviklingen som en stor utfordring.
- Netthandel påvirker oss i betydelig grad. Vi må forsøke å øke vår tilstedeværelse i disse varestrømmene. Vi må også øke vår kunnskap om nettet som markedsplass både for legale og illegale varer, sier Tolldirektør Bjørn Røse til MTlogistikk.
Det som vanskeliggjør jobben til Tollvesenet er at hver enkelt forbruker får tilsendt varer rett hjem, i stedet for at varene blir levert til en profesjonell importør. Det gir mange små forsendelser, i tillegg til at forbrukere fristet til å ikke deklarere skikkelig, samt at kunnskapsnivået om norske tollregler og avgifter ikke er de beste blant norske forbrukere.
Mange saker som Tollvesenet melder til Politiet blir henlagt fordi det er vanskelig å bevise, skriver MTlogistikk. Eksempelvis er det det ikke nok at en forbruker har mottatt en ulovlig forsendelse sendt til sin adresse. Skal det bli aktuelt med straff, må det også bevises at det var vedkommende som faktisk bestilte varen. For å gjøre hverdagen enklere for Tollvesenet etterspør de forbedret etterforskingskompetanse slik de har i Sverige og Finland. En annen mulighet er justere på grensene for hva som skal inn i rettssystemet og hva som Tollvesenet kan skrive ut av gebyrer og bøter.