I første kvartal økte omsetningen med 21 prosent og endte på 2,07 milliarder kroner. Analytikerne hadde forventet 2,16 milliarder.
- Januar var veldig bra, februar var bra og mars var forferdelig, sa XXL-sjef Fredrik Steenbuch på presentasjonen av første kvartal ifølge Finansavisen.
Vinteren får skylden igjen. I mars 2017 var det snømangel, i år var det skikkelig vinter.
Kostnader i Sverige knyttet til prismerking
XXL har installert elektroniske prisskilt i alle sine svenske butikker. Prisene er nå like for butikk og på nett og det har ført til økte markedsføringskostnader å markedsføre denne endringen. Ifølge Steenbuch er det markedsføringen i Sverige som er dyr, tallene ellers er bra.
- Når vi velger å bruke så mye på markedsføring så er det klart vi sitter og småangrer litt nå, men om et halvt år gjør vi ikke det, sier Steenbuch.
I første kvartal i år var salgsveksten på nett 42 prosent, noe som utgjør 14,4 prosent av det totale salget.
Måtte redusere nyetableringer
XXL skulle åpne 15-20 butikker i Østerrike på sikt ifølge fjorårets førstekvartalspresentasjon. Nå er dette tallet nedjustert til rundt 10 butikker.
- Vi har dratt det ned litt, fordi grensen for hvor små byer vi skal inn i er flyttet. Det er ikke like lønnsomt lenger. Den byen som før var en by for butikk, er nå for internett. Men jeg er ikke bekymret for det, det er også noe som heter Tyskland, Sveits og Danmark, sier Steenbuch.
Det har blitt signert seks kontrakter for nye butikker i 2018. Fire i Norge, én i Sverige og én i Østerrike. Ifølge Steenbuch begynner det å bli fullt i Norge og ser mot Tyskland, Østerrike og Sveits.
Steenbuch sier i en kommentar til Finansavisen at han tror XXL kommer til å hente inn det tapte vårsalget, men at det kan komme til å ta resten av året.
Du kan se hele kvartalspresentasjonen til XXL her.