Tall fra Virke viser at konkursene i netthandelen økte med 43 prosent i første halvdel av 2019, samtidig som halvparten av alle nettbutikker gikk med underskudd i fjor. Netthandelsekspert Patrick Dahl fra webbyrået Digitroll ser dog ingen netthandel-bråstopp av den grunn, for de som han mener "kjører riktig".
Hans erfaring er at netthandel kombinert med fysisk handel er veien å gå for lønnsom drift, og at de to må smelte sammen og fungere som innkastere for hverandre.
- Vi må slutte å snakke om kun e-handel. Det dreier seg om handel. Og det å være smart å tenke i flere kanaler når undersøkelser viser at det er det kunden er opptatt av, sier Dahl til Ehandel.
Gå ikke glipp av: Dette kan Norge lære av britiske omnikanal-aktører
Merkevarebygging på nett
Digitroll-sjefen tror imidlertid at rene nettbutikker også vil overleve helt fint, men at de må tilpasse seg kundene og bygge sin egen merkevare på nett. Han trekker blant annet frem Milrab, Blivakker og Zalando som eksempler på rene nettbutikker som har gjort god butikk.
- Det handler om å bygge sin egen merkevare på nett. Det nytter ikke å bare fokusere på pris, man må levere en merverdi til kunden i form av gode opplevelser.
Klikk & hent etterspørres
Han trekker frem at rene nettbutikker er mer sårbare enn de som også har fysiske butikker, da de to butikktypene kan hjelpe hverandre. En av de mest etterspurte omnikanal-trendene er "klikk og hent".
- "Klikk og hent" er noe flere og flere kunder forventer at nettbutikker har. Enten ved at nettbutikken har sentrale hentelagre, eller fysiske butikker. Leveringstid blir bare viktigere og viktigere. Og de som driver nettbutikk må være tett på kunden. En gjennomtenkt omnikanalsatsing er dermed veien å gå.