ANNONSE

Nettmat-aktøren Matsmart selger overskuddsvarer som varmt hvetebrød

Nettmat-aktøren Matsmart selger overskuddsvarer som varmt hvetebrød
Matsmart-gründerne Ulf Skagerström, Erik Södergren og Karl Andersson.
Kristin Andersson

Matsmart.se har for alvor fått opp dampen - også i Norge.

ANNONSE

Svenske Matsmart.se er en digital redningsplanke for matleverandører som trenger å få ut produkter med korte eller overskredne «best før»-stempler - eller varer med pakningsendringer.

Selskapet retter seg primært mot kunder som ønsker å spare litt penger og samtidig handle miljøbevisst.

For jo mer som selges av denne typen varer, jo mindre blir kastet mens jorden smiler.

- En fantastisk start

- Vi har hatt en fantastisk start i Norge, sier Karl Andersson, administrerende direktør og med-gründer i Matsmart, til eHandel.com.

- Kundene elsker kombinasjonen av å handle billig samtidig som de bidrar til et bedre miljø gjennom å minske matsvinnet. Bevisstheten i Norge knyttet til matsvinn er minst like stort som i Sverige - kanskje til og med større. Vi kommer til å utvide vår tilstedeværelse i Norge. Vi arbeider for øyeblikket med å undersøke ulike modeller for ytterligere ekspansjon, sier Andersson. 

Vokser med oppgaven

Dette konseptet ser ut til å gå riktig så bra for den svenske gründer-duoen Ulf Skagerström, Erik Södergren og Karl Andersson, skal vi tro det svenske nyhetsnettstedet Market.se.

I fjor omsatte de alskens matvarer for 69 millioner svenske kroner. 

Og med dagens takt ligger de an til minst en omsetningsdobling inneværende år.

- Nå satser vi alt på økt vekst. Vi kommer til å minst fordoble omsetningen i år, men vi kommer ikke til å si når vi kan innkassere vårt første overskudd, sier Rikard Hellqvist, kommunikasjonsansvarlig i Matsmart.

Kjørefart på 200 mill.

Som de fleste selskaper som er i ferd med å finne fotfeste, så sliter de med å levere lønnsomhet samtidig som de vokser.

- For øyeblikket har vi en omsetningsvekst som tilsier 200 millioner svenske kroner i omsetning i år, sier Hellqvist.

I 2016 tok selskapet turen ut av Sverige og etablerte seg med nettbutikk i Norge.

I år var det Finlands tur til for en digital innlemmelse.

Ifølge Hellqvist skal mottagelsen i Norge og Finland ha vært av en karakter som gjør at de matsmarte svenskene ser for seg lansering i flere andre land i tiden som kommer.

Del artikkel: