En ny app med norskutviklet teknologi skal redusere matsvinnet hos forbrukerne.
Nå lanserer nettsupermarkedet Handleriet.no en ny app som gjør det enklere for forbrukerne å spise opp maten sin. og kutte matsvinnet hos Ola og kari Nordmann.
I Norge går hver åttende handlepose rett i søpla. Det tilsvarer over 42 kilo mat per person, og et utslipp av 978 000 tonn CO2 i atmosfæren hvert år, skriver nettmataktøren i en pressemelding.
Mindre mat i søpla
- Dette er vårt bidrag til å redde verden, sier kjøpmann Roy Snapa i Handleriet.no.
Den nye teknologien er utviklet av det norske gründerselskapet TotalCtrl som ble etablert i fjor med et mål om å redusere matsvinnet i Norge.
Appen registrerer automatisk «best før»-datoen når du kjøper varene i nettbutikken, og gir deg forslag til oppskrifter som du kan lage hjemme av matvarene som nærmer seg utløpsdato.
- At nordmenn kaster god mat rett i søpla er et stort samfunnsproblem. Den nye appen er genial fordi den kombinerer både bærekraft og teknologi. Den gjør det enklere for kundene å ta smarte valg i hverdagen, sier kjøpmannen.
Snapa forteller at appen gjør hverdagen enklere for forbrukerne fordi den tar seg av både planlegging og kjøp og bruk av dagligvarer i samme tjeneste.
Han mener den nye appen skiller seg fra konkurrentenes kjøpsapper fordi den tilbyr funksjonalitet som hjelper forbrukerne til å kjøpe og bruke mat på en smartere måte.
Ber bransjen om å tenke nytt
Snapa mener forbrukere som handler mat og dagligvarer på nett kaster mindre mat enn de som kjøper mat i tradisjonelle butikker fordi innkjøpene planlegges bedre - og at det gis mindre rom for impulskjøp.
Dette er vårt bidrag til å redde verden
Roy Snapa
Han forteller at avtalen med TotalCtrl også gir tilgang til teknologi som gjør logistikk og vareflyt mer effektiv internt i bedriften, slik at også Handleriet.no kaster færre varer som går ut på dato.
- For å få bukt med problemet kreves det systematisk tilnærming og samarbeid gjennom hele verdikjeden, fra produksjon av råvarer, via foredling og distribusjon, og helt frem til forbrukerne. Appen er et eksempel på en slik tilnærming i praksis, sier Snapa.
Mener netthandel er løsningen på problemet
Handleriet.no er TotalCtrls første store avtale i det norske dagligvaremarkedet.
Daglig leder og gründer Charlotte Aschim i TotalCtrl har stor tro på samarbeidet.
- Handleriet.no viser at de tar bærekraft på alvor. Markedet for netthandel av dagligvarer i Norge er i dag på 1,6 milliard kroner i året, og forventes å stige til cirka 10 milliarder kroner allerede i 2020. Dette er en bransje hvor potensialet for bruk av ny teknologi, «Machine Learning» og «Big data» er stort, sier hun, før hun legger til:
- Dette samarbeidet er et eksempel på at innovasjonen også kan komme miljøet til gode, og forhåpentligvis vil andre dagligvareaktører nå følge etter.
Handleriet.no så dagens lys tidlig i jaunar i år, og har med det entret et marked med to store konkurrenter i form av Marked.no og Kolonial.no.