Alle ønsker vi å unngå å kjøpe katta i sekken. For deg og meg som forbrukere er brukeromtaler, da særlig andre forbrukeres omtaler av et produkt eller tjeneste, viktige og ofte avgjørende når vi skal orientere oss i markedet.
I mer enn halvannet år har amerikanske Bazaarvoice, som leverer en teknisk løsning for brukergenerert innhold, analysert mer enn 2, 2 millioner datapunkter fra mer enn 20 store merkenavn fra Nord-Amerika, flere Stillehavsland og Europa.  De har ønsket å få et klarere bilde av hvordan forbrukere påvirker andre forbrukere - online vs offline.
700 millioner omtaler i måneden
Hver måned håndterer de mer enn 700 millioner forbrukerrelaterte omtaler verden over. Du har garantert lest en - trolig flere - tilbakemeldinger fra "mannen i gata" som den amerikanske mastodonten har ansvaret for.
En av de mer enn 20 aktørene som er med i undersøkelsen er Elkjøp, opplyser Espen Sjaavik, Sales Director Nordics i Bazaarvoice, til Netthandel.no.
Kokt ned i all enkelhet står Bazaarvoice igjen med denne forenklede konklusjonen:
Uansett om kunden handler fysisk i butikk eller på nett, så er andre folks meninger og oppfatninger av produktet du ønsker å kjøpe avgjørende. Og produktomtalene de leser - gjør de aller helst på nett.
"Research online, buy offline"
Den såkalte ROBO-undersøkelsen (research online, buy offline) viser at 54 prosent av netthandlerne har sveipet nettet for nyttige forbrukeromtaler før de går for varen. 39 prosent av dem som oppsøker en fysisk butikk har gjort samme nett-research før kjøpet gjennomføres.
Forundersøkelser gjelder for alle kategorier. Men særlig en kategori, kjøkkenutstyr, skiller markant mellom netthandlere og de som går i en butikk.
70 prosent av netthandlerne som kjøper kjøkkenutstyr, har lest omtaler i forkant for å føle seg ekstra sikre i sin sak. Kun 28 prosent av dem som kjøper det samme i en butikk har ment det er nødvendig å lese seg opp for å være sikre på å treffe riktig.
Uansett, enten man handler på nett eller i butikk. Andres omtaler er av stor viktighet.
Undersøkelsen fortsetter ufortrødent videre, og Bazaarvoice vil med jevne mellomrom oppdatere verden om nye tall, ny informasjon og analyser.
(Foto: Einar Ryvarden)