ANNONSE

Nettsatsing gir resultater for Indiska

Netthandel

Stadig flere kunder finner veien til nettbutikken til Indiska. Den svenske kjeden har hatt stor omsetningsvekst på Shop Online siden oppstarten i 2012.

ANNONSE

De siste tre-fire årene har vært tøffe, men Indiska har likevel opplevd en jevn positiv økonomisk utvikling med sin satsing på mote og innredning med inspirasjon fra India. Nettbutikken Shop Online er ett av de områdene som øker mest.

Unik stil

Indiska sin svenske nettbutikk ble åpnet i 2012, og senere på høsten i Norge og resten av EU. Lanseringen av Shop Online har vært et viktig steg i kjeden sin ekspansjonsstrategi.

- Gjennom Shop Online når vi betydelig flere med vårt varemerke og vår unike stil, og vi har hatt en kontinuerlig sterk vekst siden vi startet vår nettsatsing, både med tanke på antall besøk og omsetning, forteller PR- og kommunikasjonsansvarlig Fredrik Henriksson i Indiska.

For det familieeide foretaket har det vært et mål at kunden skal kjenne seg igjen og få en unik handleopplevelse, uansett om kundemøtet skjer i butikk, via sosiale media eller i nettbutikken.

- Vi streber hele tiden etter å beholde kjernen i det som er Indiska. Det vil si vår særegne stil, og det å hele tiden være relevant for våre lojale kunder, påpeker Henriksson.

Merverdi for kunden

Shop Online er et viktig utstillingsvindu, i og med at en stor del av kundene besøker kjeden på nett før de besøker de fysiske butikkene.

- Vi jobber derfor hele tiden med storytelling og forsøker å skape innhold ut fra aktiviteter som er på gang hos oss.

Artikkelen fortsetter under bildet

På tross av noe ulike strategier for Facebook og Instagram, er målet i følge Henriksson å hele tiden inspirere og tilby kundene og kjedens Lovers & Likers (medlemsklubben, journ.anm.) en merverdi.

- Til en viss grad handler det så klart om å drive trafikk til nettsiden, men det handler også mye om å inspirere og gi våre følgere et dypere bilde av familieforetaket Indiska, påpeker han.

Click & collect

Indiska har jobbet kontinuerlig med å optimalisere nettbutikken og forbedre brukervennligheten siden oppstarten i 2012.

- Ved hjelp av online kundeundersøkelser har vi etter hvert fått et godt innblikk i hva vi trenger å forbedre, og vi har også forsøkt å rette oss etter det som kundene savner online, forteller Henriksson.

Retur av varer som er handlet online i fysisk butikk har man kunnet tilby kundene helt siden oppstarten i 2012. I løpet av våren vil man også gå live med click & collect, med oppstart i Sverige. I tillegg jobber man med å gjøre nettbutikken responsiv, slik at man kan møte den stadig økende trafikken fra mobil på en god måte.

Online i butikk

Den raske veksten online har imidlertid også gitt noen utfordringer rent organisatorisk i forhold til bemanning og økt trykk på kundeservice og lager. Dette har likevel vært positive utfordringer i følge Henriksson.

- Shop Online er utrolig viktig for oss både i et varemerkeperspektiv og som salgskanal. Sett i et omnichannelperspektiv vil vi fortsette å jobbe for en sømløs kundeopplevelse, uansett hvilken kanal kundene møter oss i. Vi kommer også til å se på muligheten for at mindre butikker med mindre sortiment skal kunne selge fullsortiment med Shop Online på plass i butikken. Et annet viktig område for oss blir å integrere butikkenes lager med Shop Online, slik at våre kunder enkelt kan se om et spesifikt produkt finnes i en av våre fysiske butikker, sier Henriksson.

- De digitale miljøene blir stadig viktigere, og derfor er det ett av Indiska sine fokusområder. Men uansett hvor vi møter våre lojale kunder, digitalt eller i fysisk butikk, så er det viktig at de blir inspirert, føler at de får en opplevelse og kjenner seg igjen hos oss.

(Foto: @ Jin Zan, via Wikimedia /  Lisens CC-BY-SA-3.0)

Del artikkel: