SWIMS ble etablert i 2006. De er særlig kjent i Norge for sine fargerike kalosjer, men den populære merkevaren har etterhvert ogsĂ¥ fĂ¥tt fritidssko, gummistøvler, badeklær, paraplyer og jakker i sortimentet.
De fargerike kalosjene som er starten pĂ¥ SWIMS, kom som et resultat av at studenten Johan Ringdal var sĂ¥ lei av Ă¥ mĂ¥tte velge mellom møkkete sko og trauste kalosjer da han studerte i New York. Den driftige norske studenten tok selv tak i problemet, skrapet sammen Ă©n million kroner og fikk hjelp av en industridesigner til Ă¥ lage sine første 700 kalosjer.
Resten har vært et eventyr som nĂ¥dde et foreløpig klimaks da det norske selskapet i juli 2016 ble kjøpt opp av amerikanske Differential Brands Group som ogsĂ¥ eier merkevarene Hudson Jeans og Robert Graham.
Bruker nettet for Ă¥ ta vare pĂ¥ sine mĂ¥lgrupper
SWIMS ble altsĂ¥ unnfanget i USA, men er altsĂ¥ opprinnelig en norsk merkevare. De har i dag cirka 60 prosent av sin omsetning utenfor Norges grenser og er representert over hele verden.
Salget foregĂ¥r bĂ¥de via nett, franchise butikker drevet av internasjonale partnere og et stort antall kjeder og nettbutikker.
Sandra Westermark Messel som er Chief Accounting Officer og var prosjektleder for netthandel i SWIMS, omtaler nettsiden som deres "flagship store" og "utstillingsvindu".
- Swims.com er selvfølgelig en viktig salgskanal, men ikke minst er det ogsĂ¥ vĂ¥r største mulighet til Ă¥ kommunisere direkte med kundene, og vise frem merkevaren og vĂ¥re produkter pĂ¥ en unik mĂ¥te, ogsĂ¥ overfor distributører rundt om i verden.
Kollega Marie Moxnes Harfjeld, nettbutikksjef i SWIMS, utdyper:
- Swims.com er det største vinduet inn til merkevaren for sluttkonsumenten vĂ¥r. Med tanke pĂ¥ at vi ikke har noen brick-and-mortar flagship stores som vi driver selv, er inspirasjon like viktig som salg for oss pĂ¥ nettsiden. PĂ¥ nettsiden vĂ¥r har vi mulighet til Ă¥ vise det bredeste sortimentet av produktene vĂ¥re, og da er det ogsĂ¥ viktig med gode bilder, ikke bare av produkt, men ogsĂ¥ produktet i et relevant miljø for Ă¥ skape en spennende atmosfære.
FĂ¥ norske merkevarer legger sĂ¥ mye ressurser i Ă¥ ta gode produktbilder som SWIMS. (Foto: Mona Ă˜degaard/SWIMS)
Investert i plattform, klar for vekst
Som en del av deres satsing pĂ¥ netthandel og det store internasjonale markedet, lanserte SWIMS nye nettsider i mars 2016. De endte opp med Episerver CMS og Episerver Commerce som nettløsning og Creuna som deres utviklingspartner.
- Vi brukte lang tid pĂ¥ Ă¥ velge plattform, men er veldig fornøyd med at vi endte med Episerver. Plattformen er fleksibel og robust, samtidig som den har et enkelt brukergrensesnitt som har bidratt til Ă¥ redusere vĂ¥rt backoffice-arbeid betraktelig, forteller Messel.
Et selskap pĂ¥ SWIMS sin størrelse kunne kanskje valgt en enklere nettløsning enn Episerver, men kollega Moxnes Harfjeld pĂ¥peker at selskapet ser fremover og tar høyde for kraftig vekst i Ă¥rene som kommer.
- Episerver er en stor og robust plattform som ikke blir brukt ofte av mindre merkevarer, men med alle mulighetene den tilbyr oss pĂ¥ CMS- og Commerce-delen, sĂ¥ gir det oss et sterkt fundament for kraftig vekst fremover. Det er mye endringer innenfor netthandel, og derfor er det viktig med en skalerbar plattform som vi kan leve lenge med og som vi kan bygge videre pĂ¥ i fremtiden.
- Positive resultater i etterkant
Det er lagt mye tid og penger i den nye nettløsningen som er langt mer enn en enkel nettbutikk pakket inn i et stilrent webdesign. Her er noe av det SWIMS og deres kunder kan glede seg over:
- Innholdsrike produktsider med store bilder.
- Fleksible content-muligheter for Ă¥ videre bygge merkevare og kommunisere selgende produkthistorier.
- Butikkoversikt som gjør det lett Ă¥ finne nærmeste SWIMS-forhandler.
- Mulig Ă¥ se videoer og lese historien om merkevaren SWIMS.
- Mulig Ă¥ handle med fem ulike valutaer (tidligere kun euro).
- Full responsivt design.
- Nye og bedre betalingsløsninger, inkludert Paypal .
- CMS integrert med nettbutikk for bedre eksponering av merkevarebyggende tekster og bilder, samtidig som man ivaretar behovene til kunder som skal handle pĂ¥ nett.
- Nye løsninger som gjør det enklere Ă¥ returnere varer.
Det er imidlertid ikke like lett Ă¥ si eksakt hva plattformbyttet har gitt av effekt.
- Netthandel er en mye mer fleksibel kanal enn fysiske butikker, og det er nettopp dette vi synes er spennende. NĂ¥r en nettbutikk blir født, sĂ¥ mĂ¥ man fortsette Ă¥ mate og Ă¥ ta vare pĂ¥ den for at den skal fortsette Ă¥ vokse. Plattformen i seg selv kan jo ikke leve uten en kontinuerlig strøm av produkter, relevant digital markedsføring og top-notch kundeservice, som er nettopp noe vi nĂ¥ investerer kontinuerlig i da swims.com gir liv til produktene vĂ¥res pĂ¥ en relevant mĂ¥te for kundene vĂ¥re. Alt i alt sĂ¥ har vi opplevd positive resultater, vi doblet konverteringsraten omtrent over natten etter lansering, vi har økt snittordreverdien med over 20% fra 2015 pĂ¥ gamle plattform til 2016 pĂ¥ Episerver, og sist men ikke minst slo vi budsjettet for fjorĂ¥ret. Trafikken har ogsĂ¥ økt markant, oppsummerer Moxnes Harfjeld. Et greit utgangspunkt for videre vekst.