SWIMS ble etablert i 2006. De er særlig kjent i Norge for sine fargerike kalosjer, men den populære merkevaren har etterhvert også fått fritidssko, gummistøvler, badeklær, paraplyer og jakker i sortimentet.
De fargerike kalosjene som er starten på SWIMS, kom som et resultat av at studenten Johan Ringdal var så lei av å måtte velge mellom møkkete sko og trauste kalosjer da han studerte i New York. Den driftige norske studenten tok selv tak i problemet, skrapet sammen én million kroner og fikk hjelp av en industridesigner til å lage sine første 700 kalosjer.
Resten har vært et eventyr som nådde et foreløpig klimaks da det norske selskapet i juli 2016 ble kjøpt opp av amerikanske Differential Brands Group som også eier merkevarene Hudson Jeans og Robert Graham.
Bruker nettet for å ta vare på sine målgrupper
SWIMS ble altså unnfanget i USA, men er altså opprinnelig en norsk merkevare. De har i dag cirka 60 prosent av sin omsetning utenfor Norges grenser og er representert over hele verden.
Salget foregår både via nett, franchise butikker drevet av internasjonale partnere og et stort antall kjeder og nettbutikker.
Sandra Westermark Messel som er Chief Accounting Officer og var prosjektleder for netthandel i SWIMS, omtaler nettsiden som deres "flagship store" og "utstillingsvindu".
- Swims.com er selvfølgelig en viktig salgskanal, men ikke minst er det også vår største mulighet til å kommunisere direkte med kundene, og vise frem merkevaren og våre produkter på en unik måte, også overfor distributører rundt om i verden.
Kollega Marie Moxnes Harfjeld, nettbutikksjef i SWIMS, utdyper:
- Swims.com er det største vinduet inn til merkevaren for sluttkonsumenten vår. Med tanke på at vi ikke har noen brick-and-mortar flagship stores som vi driver selv, er inspirasjon like viktig som salg for oss på nettsiden. På nettsiden vår har vi mulighet til å vise det bredeste sortimentet av produktene våre, og da er det også viktig med gode bilder, ikke bare av produkt, men også produktet i et relevant miljø for å skape en spennende atmosfære.
Få norske merkevarer legger så mye ressurser i å ta gode produktbilder som SWIMS. (Foto: Mona Ødegaard/SWIMS)
Investert i plattform, klar for vekst
Som en del av deres satsing på netthandel og det store internasjonale markedet, lanserte SWIMS nye nettsider i mars 2016. De endte opp med Episerver CMS og Episerver Commerce som nettløsning og Creuna som deres utviklingspartner.
- Vi brukte lang tid på å velge plattform, men er veldig fornøyd med at vi endte med Episerver. Plattformen er fleksibel og robust, samtidig som den har et enkelt brukergrensesnitt som har bidratt til å redusere vårt backoffice-arbeid betraktelig, forteller Messel.
Et selskap på SWIMS sin størrelse kunne kanskje valgt en enklere nettløsning enn Episerver, men kollega Moxnes Harfjeld påpeker at selskapet ser fremover og tar høyde for kraftig vekst i årene som kommer.
- Episerver er en stor og robust plattform som ikke blir brukt ofte av mindre merkevarer, men med alle mulighetene den tilbyr oss på CMS- og Commerce-delen, så gir det oss et sterkt fundament for kraftig vekst fremover. Det er mye endringer innenfor netthandel, og derfor er det viktig med en skalerbar plattform som vi kan leve lenge med og som vi kan bygge videre på i fremtiden.
- Positive resultater i etterkant
Det er lagt mye tid og penger i den nye nettløsningen som er langt mer enn en enkel nettbutikk pakket inn i et stilrent webdesign. Her er noe av det SWIMS og deres kunder kan glede seg over:
- Innholdsrike produktsider med store bilder.
- Fleksible content-muligheter for å videre bygge merkevare og kommunisere selgende produkthistorier.
- Butikkoversikt som gjør det lett å finne nærmeste SWIMS-forhandler.
- Mulig å se videoer og lese historien om merkevaren SWIMS.
- Mulig å handle med fem ulike valutaer (tidligere kun euro).
- Full responsivt design.
- Nye og bedre betalingsløsninger, inkludert Paypal .
- CMS integrert med nettbutikk for bedre eksponering av merkevarebyggende tekster og bilder, samtidig som man ivaretar behovene til kunder som skal handle på nett.
- Nye løsninger som gjør det enklere å returnere varer.
Det er imidlertid ikke like lett å si eksakt hva plattformbyttet har gitt av effekt.
- Netthandel er en mye mer fleksibel kanal enn fysiske butikker, og det er nettopp dette vi synes er spennende. Når en nettbutikk blir født, så må man fortsette å mate og å ta vare på den for at den skal fortsette å vokse. Plattformen i seg selv kan jo ikke leve uten en kontinuerlig strøm av produkter, relevant digital markedsføring og top-notch kundeservice, som er nettopp noe vi nå investerer kontinuerlig i da swims.com gir liv til produktene våres på en relevant måte for kundene våre. Alt i alt så har vi opplevd positive resultater, vi doblet konverteringsraten omtrent over natten etter lansering, vi har økt snittordreverdien med over 20% fra 2015 på gamle plattform til 2016 på Episerver, og sist men ikke minst slo vi budsjettet for fjoråret. Trafikken har også økt markant, oppsummerer Moxnes Harfjeld. Et greit utgangspunkt for videre vekst.