Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nettsolgte landbruksvarer for mer enn to milliarder kroner

Norsk storaktør dropper urban dyrebutikk-satsing
Foto: Morten Brakestad/Felleskjøpet Agri/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Bondesamvirket leverte et historisk godt resultat og rekordomsetning i 2017. Og de er på ingen måte noen sinke på nett.

ANNONSE

Det solide resultatet kommer etter betydelige investeringer og effektiviseringstiltak de siste årene, og på tross av et markedsmessig utfordrende år for enkelte forretningsområder, skriver selskapet i en pressemelding.

Pene tall for bøndenes beste venn

Konsernet Felleskjøpet Agri leverte en omsetning på 15,5 milliarder kroner i 2017, opp fra 14,3 milliarder i 2016.

Konsernets driftsresultat endte på 601,3 millioner kroner (494 millioner kroner i 2016), med et resultat før skatt på 472,3 millioner kroner (413,2 millioner kroner i 2016). 

Nesten ni prosent vekst



John Arne Ulvan. Foto: Felleskjøpet Agri

- I 2017 øker omsetningen med nesten ni prosent, og vi oppnår det beste resultatet i konsernets historie. Vi har full effekt av investeringene i Sverige og Danmark og åtte prosent økning av salget innen området for maskiner og utstyr. Samtidig har vi kuttet kostnader med over 100 millioner kroner for å tilpasse oss markeds- og sesongutfordringene vår konsumentrettede virksomhet opplevde i 2017, sier John Arne Ulvan, konsernsjef i Felleskjøpet.

Digital suksess

Felleskjøpets digitale satsing «Min Gård», som sørger for at du har Felleskjøpet i lomma, ble lansert i 2017.

Over 20 000 bønder har tatt den i bruk, og omsetningen av landbruksvarer på konsernets nettløsning har passert to milliarder kroner.

- Vi er bondens partner. Med vår tilnærming ønsker vi å bidra i enda større grad til at bonden lykkes med sin drift. Det vi gjør er å kombinere produkter med god ytelse og markedets beste løsninger for å få driften mer lønnsom og hverdagen enklere for bonden, forteller Ulvan.

Sterk forbedring

Felleskjøpets resultater relatert til den svenske butikkjeden Granngården, som ble kjøpt 1. juli 2016, viser en sterk forbedring.



Sommeren 2016 overtok Felleskjøpet Granngården for 410 millioner svenske kroner. Oppkjøpet sikret det norske bondesamvirket en solid nordisk posisjon med fysisk og digital tilgang til 14 millioner kunder. Bilde: Granngården/Pressebilde

Fra et negativt resultat på 38 millioner kroner for Felleskjøpet i 2016, bidrar selskapet med et positivt resultat før skatt på 13,7 millioner kroner i 2017.

I løpet av 2017 har Felleskjøpet etablert en felles nordisk enhet og felles logistikk for Granngården og den norske butikkvirksomheten. Det betyr større innkjøpsfordeler og mer kostnadseffektiv drift.

Del artikkel: