ANNONSE

Ni av ti nordmenn er skeptiske til dekkjøp på nett

Ni av ti nordmenn er skeptiske til dekkjøp på nett
Netthandel

Bildekk er på ingen som helst måte noe Ola og Kari Nordmann kjøper på nett. Mangelen på kunnskap og usikkerhet har stor betydning.

ANNONSE

Ifølge Statistisk Sentralbyrå økte handelen på nett fra snaut 10 milliarder kroner i 2010 til nesten 19 milliarder i 2016.

En undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Dekkmann viser imidlertid at dekk fortsatt er noe nordmenn vil handle i fysiske butikker.

Nei til nettkjøp

Totalt svarte mer enn 85 prosent nei på spørsmålet om hvorvidt de har vurdert å kjøpe sine neste dekk på nett.

Ikke overraskende var det respondentene over 65 år som var minst positive til netthandel. Kun fem prosent av disse svarte ja på det samme spørsmålet.

Mest positive var gruppen mellom 30 og 44 år.

Litt mer enn en fjerdedel av disse har vurdert å handle dekk på nett - vesentlig mer enn i gruppen mellom 18 og 29 år hvor 15 prosent svarte det samme.

Krever kunnskap

- Netthandel kan være veldig praktisk for mange, men det krever imidlertid en del kunnskap. Dekk er mer kompliserte enn de ser ut som, og det er umulig å se om et dekk er bra eller dårlig med det blotte øye, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes, i en pressemelding.

I tillegg til dekkets egenskaper i ulike situasjoner, er det også veldig viktig at man velger riktig hastighetskode og lasteindeks. Dette varierer fra bilmodell til bilmodell, og velger man feil risikerer man at dekkene er ulovlige å bruke.

Det samme gjelder dersom man velger å kjøpe en annen dimensjon enn det bilen leveres med originalt.

- Det er veldig kjedelig å kjøpe nye dekk for mange tusen kroner, for så å innse at bilen ikke blir godkjent på neste EU-kontroll, sier Dalen Haukenes.

- Regnestykket kan fort bli noe annet

En annen faktor Haukenes trekker frem, er behovet for spesialutstyr når det kommer til montering.


Torleiv Dalen Haukenes.

Torleiv Dalen Haukenes.
Foto: Dekkmann

- Svært få kan montere dekkene selv. Til dette kreves det spesialmaskiner, og for store lavprofildekk kreves det i tillegg maskiner av særlig god kvalitet for å unngå skader på dekk og felg ved montering. Etter montering må dekkene selvsagt balanseres for å unngå komfortproblemer - og ikke minst unødvendig slitasje på bilens understell, sier han.

På grunn av dette blir det ofte både dyrere og vanskeligere å handle dekk på nett - dersom det ikke er en aktør med verksteder som står bak.

Blant aktørene som i dag selger dekk på nett i Norge finner vi norske Bildeler.no, svenske Skruvat og Byttdekk.com, samt tyske Dekkonline.com. Flere av disse har tilknyttet seg frittstående dekkverksteder for å sikre kundene god hjelp, men Haukenes er åpenbart ikke fornøyd med tingenes tilstand.

- Når man regner inn hva det koster for montering og balansering blir ofte regnestykket langt fra like pent som det ser ut ved bestilling. Vi har sett flere eksempler på kunder som ender opp med en høyere totalregning, og de går i tillegg glipp av all eksperthjelpen de kan ha behov for, hevder han. 

(Foto: Dekkmann)

Del artikkel: