ANNONSE

Nike-app kan bidra til færre returer

Nike-app kan bidra til færre returer
Ny app skal scanne forbrukernes føtter, for å finne den perfekte skostørrelsen til hver enkelt kunde.
Foto: Nike.com
therese.karlsrud.haugen

Nytt digitalt verktøy skal finne kundenes perfekte skostørrelse.

ANNONSE

Tidligere i år skrev vi om en helt ny selvsnørende basketballsko fra Nike, som først ble testet av basketballspilleren Jason Tatum.

Det unike med skoen, som snart blir i salg for resten av allmenheten, er at den kan snøres og tilpasses fotens passform ved hjelp av en app på telefonen.

Les også: Nike lanserer sko som kan snøres med app

Scanner føttene med mobilkamera

Nå er sportsgiganten imidlertid i gang med nok en satsning innen samme område, i form av en en scanne-løsning kalt Nike Fit. 

Også dette systemet skal være integrert i en app på telefonen, og skal ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring analysere kundenes føtter for å finne den perfekte størrelse i hver eneste Nike sko. 

Konseptet skal både forbedre hvordan Nike designer, produserer og selger sko samt kunne minske en unødvendig stor returandel. 

- Et øyeblikk vi alle møter

I følge Nike går 60 prosent av oss til enhver tid med feil skostørrelse.

- Mens man handler med Nike appen er det et øyeblikk vi alle møter, der vi nærmer oss kjøp av et par nye sko og spør oss selv: "Hvilken størrelse er jeg?" Det er her Nike Fit kommer inn. Når du skal velge størrelsen din, vil det komme et valg som spør om du vil prøve Nike Fit, skriver Nike på sin nettside

Mindre frakt og returer

Med kameraet på smarttelefonen skal Nike Fit kunne scanne brukerens føtter på kun noen få sekunder. Det unike fotavtrykket kan således lagres i den enkelte sin Nike-profil, slik at det ligger klart til neste handletur.

Med en gang føttene er scannet skal kunden få opp de beste forslag og tilbud til sine føtter - uavhengig av om han eller hun handler på nett eller i butikk. 

- En mer nøyaktig passform kan bidra til alt fra mindre frakt og færre returer til bedre ytelse, skriver Nike. 

Del artikkel: