Nike har bestemt seg: En større restrukturering av selskapet innebærer at de skal selge mer sko direkte til forbrukerne via sin egen nettbutikk og digitale plattformer av typen Zalando.
Det amerikanske selskapet har valgt ut 12 nøkkelbyer i 10 land som hovedfokus. Nike forventer at disse stedene vil stå for over 80 prosent av selskapets antatte vekst frem til 2020.
Det kommer ikke frem hvilke byer det er snakk om.
Den amerikanske sportsgiganten er helt åpnehjertig på at dette skjer på bekostning av salg i selskapets egne butikker som finnes verden over.
Den nye strategien innbærer også rundt 1400 færre ansatte, og kutt i antall skomodeller med en fjerdedel, melder NTB.
LES OGSÅ: Varner hjelper Nike med å få fotfeste i Norge
Nike kommer til Oslo
I januar i år skrev vi at Nike tidligere uten videre hell har forsøkt seg på egne butikker i Oslo.
Med Varner, en norsk og slagkraftig partner ved sin side, håper de nå å få mer «swoosh» på sakene.
I løpet av sommeren etablerer de en Brand Store på 1100 kvadratmeter i Oslos paradegate; Karl Johan.
Butikken vil strekke seg over flere etasjer, og ha langt flere kategorier tilgjengelig enn de to butikkene som Varner har hjulpet dem med å få på plass i Stockholm.
Petter Guttormsen, daglig leder i Varner Brand, bekrefter overfor eHandel.com at butikken vil åpne som planlagt - uten at han vil gi noen eksakt dato for åpning.
- Men man ser at det er Nike som kommer i sommer. Det henger store bannere der, sier han.