I mange, mange Ã¥r var Nille en sann pengemaskin.Â
Men siden 2008 har det vært en del motvind for billigkjeden som senest i fjor byttet ut hele ledelsen for å starte på nytt med blanke ark. Den nye ledergruppen kom da til enighet med DNB om en refinasieringsavtale som styrket egenkapitalen med 100 millioner kroner.
I fjor var første år med overskudd siden 2008. Resultat før skatt i fjor endte på 53 millioner kroner.
Eierselskapet Nils Holding II har ifølge Finansavisen tapt nesten en halv milliard kroner på Nille-involveringen.
Exit etter seks år
For ytterligere å bedre resultatene trekker nå Nille seg ut av Sverige etter seks års tilstedeværelse. I januar neste år stenger 30 Nille-butikker dørene for godt.
Målet er å ha fullt fokus på Norge, og nedleggelsen i Sverige er en del av en større omstilling i kjeden.
- Vi har gjort et stort stykke arbeid internt, blant annet med merkevaren og sortimentsutvikling. I tillegg har vi jobbet for å gjøre butikkene mer kundevennlige og bli tydeligere i vår markedskommunikasjon, sier administrerende direktør Johan Åberg til avisen.
Beslutningen om å legge ned de svenske butikkene ble tatt etter at styrets årsberetning viste at det ville ta lengre tid og større investeringer enn først antatt å få den svenske virksomheten opp på akseptabelt lønnsomhetsnivå.
Fokus på Norge
Ved utgangen av 2016 var det 375 Nille-butikker i Norge. Og ifølge Ã¥rsberetningen fra styret ligger det an til flere butikketableringer i løpet av inneværende Ã¥r.Â
Blant annet skal det lanseres et nytt butikkonsept på Karl Johan i Oslo i november.
Åberg innrømmer at 2016 var et tøft år med sterk konkurranse. Andre aktører i samme segment, som Europris, Rusta og Jula, er sterke konkurrenter for Nille som  fjor hadde en totalomsetning på nesten 1,8 milliarder kroner.
Likvel er Åberg optimistisk med tanke på fremtiden.
- Markedet er fremdeles tøft, men vi er godt rigget for fremtiden og føler oss optimistiske, sier han avslutningsvis.