VetZoo som i fjor solgte dyremat på nett for 73,5 milloner svenske kroner og økte dermed omsetningen med nærmere hundre prosent fra året før, for fjerde gangen på rad, lanserer nå en norsk utgave av sin nettbutikk. Siden i fjor våres har selskapet også gått med overskudd, skriver eHandel.se.
I et intervju med det nevnte fagnettstedet avslører daglig leder Lars Martin Norviit hvorfor de velger Norge som første land, og ikke Danmark eller Finland.
- Vi har en plattform med internasjonal støtte og planen er å gå inn i ytterligere et nordisk land i 2017. Men vi vurderte ikke konkurransen som like stor i Norge som i for eksempel Danmark, og dessuten er det mange nordmenn som har tatt kontakt med ønske om å handle.
Finland ble i praksis vraket på grunn av språket.
- Så egentlig stod det mellom Norge og Finland og da er det ikke til å legge skjul på at det er litt bedre om man forstår språket når man for første gangen ekspanderer til et nytt land.
Etter hva Netthandel.no erfarer er den norske nettbutikken Petworld og svenske Animail i dag de største aktørene på det norske markedet for dyremat på nett.