Salesforce er verdens største leverandør av CRM-løsninger, og har i rapporten Shopping Index analysert 500 millioner konsumenter for å kartlegge deres shoppingvaner.
Rapporten skal gi et reelt bilde av den globale netthandelen, og avslører blant annet at veksten i netthandel har økt med 17 prosent og at kjøpesignalene hos konsumentene er sterkere enn noensinne for en ikke-ferieperiode under Ã¥rets tredje kvartal.Â
100 prosent over globalt gjennomsnitt
Nordiske nettbutikker har vokst med 48 prosent under kvartalet i Ã¥r sammenlignet med i fjor. Det er den høyeste digitale veksten med Canada pÃ¥ andre plass med 30 prosent og USA pÃ¥ tredje med 18 prosent. Samtidig bruker nordiske konsumenter mobilen til Ã¥ handle mer enn hva det globale og det europeiske markedet gjør.Â
- Jeg synes det er fantastisk Ã¥ se hvordan den nordiske netthandelen vokser med 100 prosent over det globale gjennomsnittet, sier Lars Grønkjær, regional visepresident, Salesforce commerce cloud i en pressemelding.Â
Bruk av nettstedssøk skal ogsÃ¥ ha økt fra 9 til 11 prosent av alle besøk de siste to Ã¥rene, men inntektene ligger flatt med 25 prosent. Dette viser at merkevarer og forhandlere bør finjustere sine søksstrategier. Søk er viktigere enn noensinne mot at sortimentet hos forhandlerne idag er 14 prosent bredere, sammenlignet med i fjor.Â
Norden selger flest unike produkter
Rapporten viser også at 35 prosent av nordiske konsumenter søkte, la produkter i handlekurven eller påbegynte en betaling under årets tredje kvartal, sammenlignet med 22 prosent på det globale markedet. Norden står altså for de sterkeste kjøpesignalene.
Samtidig viser det seg at antall solgte produkter i Norden har økt med 32 prosent, hvilket betyr at det nordiske markedet selger flest antall unike produkter i sine nettbutikker.Â
- I stedet for Ã¥ bare se det som at det nordiske markedet domineres av utenlandske giganter burde nordiske selskaper se samme mulighet for Ã¥ etablere seg utenfor Norden, ikke bare i Europa, men ogsÃ¥ i USA og Asia. Det er fullt mulig og kan lede til enorm suksess, sÃ¥ lenge kundeopplevelsen tilpasses til de lokale markedene, sier Grønkjær.Â