Netthandelen i Norden fortsetter å øke, og innbyggerne handlet varer til en verdi av 95,5 milliarder kroner på nettet i første halvår av 2016.
En tydelig trend er at forbrukerne får stadig større innflytelse over kjøps- og leveringsprosessen, og det er særlig den yngre generasjonen som driver frem utviklingen ved å handle mest og stille nye krav til nett- og logistikkaktører.
Det viser en ny rapport fra PostNord.
Fornøyde nettkunder
Kundetilfredsheten i alle de nordiske landene er svært høy, og flere enn ni av ti forbrukere er fornøyde med sitt siste kjøp på nettet.
I Norge og Finland gjelder dette uansett alder, mens de yngre forbrukerne i Danmark og Sverige er mer kresne når det gjelder leveringen.
Disse forbrukerne handler oftere på nettet og har tydelige forventninger til leveringstid, leveringsmåte, informasjon og service under hele prosessen.
- De bedriftene som best kan oppfylle kundenes ønsker om en smidig, transparent og sømløs kjøps- og leveringsprosess, vil være morgendagens vinnere på det nordiske netthandelsmarkedet, sier Kristin Anfindsen, PostNords netthandelsekspert.
LES OGSÅ: Elkjøp lanserer markedsplass på nyåret - har flere samarbeidspartnere klare
Flest foretrekker pakke i postkassen
Blant nordiske forbrukere er det vanligst å hente varene man har kjøpt på nettet, på et utleveringssted.
I snitt skjer fire av ti leveringer på denne måten, men det er tydelige forskjeller mellom landene.
Når det gjelder hvilken leveringsmåte kundene helst foretrekker, er postkassen det mest populære alternativet, noe som er aller tydeligst i Norge og Finland.
I Sverige er utleveringssteder det mest populære, mens man i Danmark setter pris på hjemlevering i større utstrekning enn i de andre landene.
- Kundene ønsker å bestemme hvor, når og hvordan
- Forbrukerne ønsker i større og større grad å kunne bestemme hvordan, hvor og når de skal gjennomføre et kjøp og få varene levert. Manglende valgfrihet rundt leveringsmåter og tider kan faktisk lede forbrukere ut av en nettbutikk og inn i en annen eller en fysisk butikk. Det er derfor virksomhetskritisk for både nett- og logistikkaktører å kunne tilby lokale og tilpassede løsninger som tar utgangspunkt i kundens behov, sier Kristin Anfindsen.
LES OGSÅ: Nå blir Komplett Apotek endelig et komplett apotek
(Fotomontasje: Yay Images)