I følge PostNord er AI og stemmestyrte assistenter veldig hett innen netthandel, men de nordiske forbrukerene ser dog ikke ut til å være spesielt interesserte i å netthandle med stemmen.
- Stemmestyring er på alles lepper; vi lar Alexa og Siri åpne huset, foreslå middagsoppskrifter og ha kontroll på helsen vår. Men få av oss våger å la sine virtuelle assistenter kjøpe nye jeans til oss, sier Arne Andersson, netthandelsekspert i PostNord Svergie, til vår søsternettside Ehandel.se.
Mange kommer til å innse fordelene
SpørsmÃ¥let er vel ogsÃ¥ hvordan man, som nordisk forbruker, ber sin stemmeassistent om Ã¥ kjøpe bukser. Uavhengig av mulighetene med AI sÃ¥ er forbrukerne ikke blitt helt solgt av konseptet, i følge rapporten til PostNord "Netthandel i Norden".Â
- Det Ã¥ handle med mobilen ble ogsÃ¥ sett pÃ¥ med en viss skepsis for bare ti Ã¥r siden, og nÃ¥ bruker over halvparten av svenskene som netthandler mobilen hver mÃ¥ned. Fortsatt virker det dog Ã¥ være lenge igjen til skandinavere er komfortable med Ã¥ handle via stemmestyrte enheter, skriver PostNord.Â
En vanesak
I følge Arne Andersson er det i stor grad en vanesak, og han tror at mange vil innse fordelene etterhvert.
Kunstig intelligens, er pÃ¥ en annen side, ikke noe kundene mÃ¥ ta til seg eller lære. Det er en teknologi, som de er mer passivt eksponert for. Det kan for eksempel være i form av roboter i chattebokser nÃ¥r kunden har bruk for assistanse pÃ¥ en nettside.Â
Det sies Ã¥ være mange umiddelbare fordeler for netthandlere innen AI. Et eksempel er blant annet muligheten for Ã¥ redusere returer, ved at man bedre kan vurdere hvilken størrelse kunden bruker i produktene.Â