- Halloween har på få år vokst seg til å bli et høydepunkt for både barn og voksne, sier Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke.
I år vil hver nordmann i gjennomsnitt bruke 55 kroner på diverse effekter, godteri og skumle dekorasjoner.
Spesielt er det leketøys- og hobbybutikker, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvarebutikker som opplever den store pågangen rundt 31. oktober.
Henter inspirasjon fra filmens verden
Den amerikanske superheltfilem «Suicide Squad» preger ifølge Caroliné Johansson i Partyking.no Halloween-salget hos det svenske selskapet som i september i år etablerte seg i Norge.
- Karakterene Harley Quinn og Jokeren har vært de mest etterspurte hos oss, skriver hun i en e-post til Netthandel.no.
Ellers er årets storselger hos Johansson linser i alle mulige fryktfemkallende varianter. Tenner, blod og latex er også sikre stikk.
Hun er fornøyd med årets salg i forkant av den store kansk elelr knep-dagen, men vil ikke si noe konkret om tall.
- Men vi er veldig fornøyd med omsetningen etter at vi åpnet egen nettbutikk i Norge i forrige måned. Det har faktisk gått bedre enn forventet. Vi lanserte den norske nettbutikken i rett tid, ettersom Halloween er noe vi virkelig er gode på, sier hun.
Enkelte av karakterene i den amerikanske superheltfilmen «Suicide Squad» har betydning for årets Halloween-feiring.
Foto: Suicidesquad.com
Superkul.no, Coolstuff.no,og Alphageek.no har med stor sannsynlighet hatt gode salgsdager frem til i dag - hvor det hele kulminerer for denne gang.
- Vi har solgt utrolig mye tilbehør i år
Hos Kostymehuset.no i Rogaland håper de å passere én million kroner i omsetning i oktober.
- Dette er noe lavere enn budsjettert, men det er vanskelig å sette budsjetter når butikken er nyåpnet, sier Eirik Fuglestad, som også er mannen bak Motehus.no.
Neste år har han som mål å nå 10 millioner kroner på kostymebutikken.
- Vi ser en stor trend med at kundene ønsker å gå «all in» på kostymefronten, og det er en utstrakt bruk av sminke og tilbehør. Så vi har solgt utrolig mye tilbehør i år, sier Fuglestad til Netthandel.no.
LES OGSÅ: Startet med 40 000 - i fjor omsatte han for 24,5 millioner kroner
Flere kaster seg på Halloween-bølgen
I tillegg har en del blomsterbutikker og tradisjonelle klesbutikker kastet seg på knask eller knep-bølgen.
- Stadig flere velger å gjøre denne dagen til en festdag, med fargerike og kreative dekorasjoner i og utenfor huset, og gjennomførte kostymer, sier Stende.
Han peker på at det brukes mest penger på kostymer til barn mellom fire og 15 år.
- Halloween er en tradisjon som har kommet for å bli, og som gir handelen en skikkelig oppsving, fortsetter han.
Gresskar-bonanza
Norske dagligvarebutikker selger ifølge Virke cirka 200 000 gresskar i oktober.
I tillegg kommer gresskar som selges i blomsterbutikker og interiørbutikker.
(Foto: Kenny Louie/CC BY 2.0)