Nordmenn er konservative når de handler på nett og foretrekker fremdeles de gamle og trygge betalingsløsningene som Visa og Mastercard. Til tross for at "alle" bruker Vipps på privaten, velger de færreste av oss å bruke det når vi netthandler.
Det kommer frem i en ny undersøkelse fra Respons Analyse, på bestilling fra webbyrået Digitroll.
- Nordmenn velger gode, trygge og gamle betalingsløsninger i stedet for mobile løsninger. Bare to prosent bruker vanligvis mobilbetaling, mens 73 prosent av oss trekker fram Visa eller Masterkortet når vi betaler for varer på nett, sier kommunikasjonssjef i webbyrået Digitroll, Arvid Steen, i en kommentar til rapporten.
Sterk vekst for Vipps
Arvid Steen, kommunikasjonssjef i Digitroll. Foto: Digitroll
Betalingstjenesten Vipps, som nylig rapporterte sine tall for 2018, brukes i dag av 75 prosent av befolkningen og skal fra 2017 til 2018 ha økt bedriftstransaksjoner med 131 prosent. I samme periode skal vennebetalinger ha økt med 47 prosent.
Også fusjonen med BankID og BankAxept gjør at Vipps har fått en sterk tilstedeværelse på tvers av både betaling og identifisering.
Noe overraskende er det derfor at tjenesten ikke er mer populær som netthandelsbetalingsløsning.
Visa og Mastercard regjerer
I følge Respons Analyse oppgir 3/4 respondenter som har handlet på nettet det siste året at de vanligvis benytter Visa, Mastercard eller lignende kort som betalingsmetode.
Den resterende delen skal hovedsakelig bruke fakturabetaling eller PayPal, hvor av sistnevnte blir mest brukt på utenlandske nettsider.
- "Alle" bruker Vipps til vennebetaling og overføringer. Inkludert meg selv. Vipps er jo superenkelt. Derfor trodde jeg Vipps ville være mer populært som netthandelsbetalingsløsning. Men foreløpig ser det altså ikke slik ut, sier Steen.
Flere og flere ønsker Vipps
Eksperten fra Digitroll tror imidlertid at det vil bli mer Vipps i netthandelen etterhvert. Det er enkelt, men ennå litt uvant for nordmenn som tydeligvis er konservative når det gjelder betalingsløsninger på nett, forklarer han.
- Vi ser at de fleste som starter med nettbutikk, og fornyer eksisterende, ønsker Vipps. Det er utrolig viktig med flere betalingsvalg. Å ha på plass Vipps, før det blir populært, tror jeg er viktig. Fordi da er man klar og viser at man følger med i tiden, som det heter, sier Steen til Ehandel.com.
Også betalingsselskapet Nets tror Vipps vil bli viktigere fremover, og det er spesielt hvis nettbutikken din retter seg mot yngre målgrupper. I følge de så handler 71 prosent av nordmenn i aldersgruppen 15-24 år fra telefonen, hvor av 28 prosent foretrekker å bruke Vipps.
Vipps kjenner seg igjen
I sin egen tracker ser Vipps litt andre tall knyttet til preferanse, hvor det i følge dem er 8-9 prosent som foretrekker Vipps ved betaling på nett. Samtidig hevder de at 50 prosent sier at Vipps er enklest når det skal betale på nett.
- Vi kjenner oss godt igjen i kommentarene fra Arvid Steen i Digitroll og ser god vekst i bedrifter som ønsker Vipps i sin nettbutikk . I våre egne målinger ser vi høyere tall knyttet til foretrukket betalingsmiddel, men det mest spennende er at 1 av 2 tenker at Vipps er enkleste betalingskilde. Vi har derfor sterkt tro på at preferanse endrer seg raskt når folk treffer Vipps i enda flere nettbutikker, sier Hanne Norstrøm-Ness, markedsdirektør i Vipps, til Ehandel.com.