Sammenlignet med USA, hvor det forventes at over halvparten av alle husholdninger vil ha tilgang pÃ¥ en digital assistent innen 2022, er det relativt fÃ¥ nordiske forbrukere som planlegger Ã¥ skaffe seg dette per dags dato. Â
Nordmenn skal imidlertid være de som er mest mottakelig for kunstig intelligens i Norden, der 15 prosent av oss har eller planlegger Ã¥ skaffe seg en personlig assistent.Â
Dette er over det dobbelte sammenlignet med Finland, med sine syv prosent, og ogsÃ¥ over Sverige og Danmark, hvor andelen er pÃ¥ 11 og ni prosent.Â
Det fremkommer i PostNords ferskeste rapport "Netthandelen i Norden".Â
Et spørsmål om vane
At kunstig intelligens ikke har fått den største interessen i Norden, kommer trolig av at mange fremdeles føler uro knyttet til det.
Begge netthandelsekspertene Rikke Kyllenstjerna og Arne Andersson i PostNord tror imidlertid det vil endre seg, og at det dreier seg om vane.
- Teknisk umodenhet gjør at ikke flere per i dag er interessert i en personlig assistent, men dette vil komme nÃ¥r vi ser behovet, Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.Â
Les også: Nordiske kunder er skeptiske til stemmestyrt netthandel
- Kan bidra til færre returer
For netthandlere er det mange fordeler med kunstig intelligens, blant annet muligheten til å redusere antall returer.
- Kunstig Intelligens kan for eksempel bidra til færre returer av klær, noe som er en stor utfordring for netthandelen og en belastning på miljøet. Hvis nettbutikkene kan lagre kroppsmålene dine, kan de foreslå klær med en så perfekt passform som mulig ut fra historiske data fra andre kunder med samme mål og returstatistikken deres. Du slipper dermed å bestille tre forskjellige varianter for å prøve, sier Kyllenstjerna.
Â
Â
Â