ANNONSE

Nordmenn handler alkohol på nett som aldri før - 2,2 millioner liter i fjor

Nordmenn handler alkohol på nett som aldri før - 2,2 millioner liter i fjor
Foto: Ole Martin N Evensmo
Bjørn Skomakerstuen

440 000 liter øl, vin og sprit ble postsendt eller levert hjem på døra til kundene til Vinmonopolet, melder P4 Nyhetene.

ANNONSE

Det meste er i dag tilgjengelig på nett. Også alkohol - tross streng, norsk lovgivning på dette området.

Nettbutikken til Vinmonopolet satte ny rekord i fjor med mer enn 140 000 bestillinger, en økning på 190 prosent siden 2010. Økningen fra 2015 til 2016 var på 18 prosent, viser tall P4 Nyhetene har fått fra Vinmonopolet.

Ifølge Jens Nordahl, pressesjef i Vinmonopolet, følger de den generelle vridningen og trenden mot økt nettsalg. Og at alle, både privatpersoner og bransjefolk, benytter seg av nettmuligheten.

Flest henter i butikk

- Dette er både folk som bestiller vin og andre drikkevarer fra polet til eget bruk, bestillinger til selskaper og bestillinger fra folk som vil ha noe annet enn det de finner i hyllene på Vinmonopolets utsalg, sier han til radiokanalen.

Av totalt 2,2 millioner alkohol som ble bestilt på nett i fjor valgte 80 prosent av kundene å hente varene i en av Vinmonopolets butikker.

Drøyt 360 000 liter ble sendt i posten, mens 77 000 liter med «voksenbrus» ble levert hjem til kundene.

Ny giv med ny nettside

Netthandel.no skrev i juni i fjor at etter to års arbeid sto Vinmonopolet endelig klar med en ny og frisk nettside.

Det er mye som skiller den gamle og den nye nettbutikken fra hverandre.

På tjenestesiden har de forsterket brukervennligheten, forbedret en rekke tjenester - og ikke minst gjort sidene langt mer mobilvennlige.

- Men kanskje det viktigste vi har gjort synes ikke direkte for brukerne. Vi har bygget en helt ny «grunnmur» - eller infrastruktur - som er tett integrert med Vinmonopolets ERP-systemer slik at vi står sterkt rustet for videre utvikling av et omnikanal-tilbud, fortalte Simen Sandberg, leder av digitale medier i Vinmonoplet, til oss i fjor sommer.

Det er i hovedsak fem ting som skiller den nye nettsiden fra den gamle, ifølge Sandberg:

  • Vi har ryddet kraftig opp i navigasjonsstrukturen
  • Produktbilder har gjennomgående fått en mer sentral plass
  • Responsivt design for bedre mobilvisning
  • Forbedrede tjenester som «finn butikker i nærheten av meg med dette produktet på lager» og bedre søkemuligheter
  • Det er også bedre løsninger for favorittprodukter/lister, samt redaksjonell veiledning med hensyn til vindistrikter, land også videre

- Viktig kanal

Sandberg la ikke skjul på at en god nettbutikk gjør noe med helheten.

- Det er svært viktig for oss. Nettsiden er i dag vår fremste kanal for produktinformasjon utenfor butikkene med over 10 millioner besøk i året. Vi ser at stadig flere kunder oppsøker nettsidene før de handler i butikk. Mange kunder planlegger kjøpene sine og gjør «research» i forkant. Mange kunder sjekker også lagerbeholdninger før de oppsøker butikkene våre. I tillegg er den en viktig informasjonskanal for våre tema- og holdningskampanjer, sa Sandberg til Netthandel.no.

Bidrar ikke til økt alkoholsalg

Tross nettrekord, så selges det ikke mer alkohol. Ifølge Vinmonopolet og Folkehelseinstituttet har omsetningen av alkohol per innbygger gått ned de siste årene.

- Vinmonopolets tall de siste årene indikerer at konsumet flater ut, forteller Nordahl til P4.

2,2 millioner liter - av et totalsalg på 81 millioner liter alkohol i fjor - ble solgt via nettbutikken.

(Foto: Ole Martin N. Evensmo)

Del artikkel: