Mens 46 prosent av alle nordmenn mellom 15 og 79 år handlet fra utlandet i 2013, var det kun 31 prosent av svenskene, 33 prosent av finnene og 39 prosent av danskene som gjorde det samme. Det fremkommer av en pressemelding fra logistikkselskapet PostNord. Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med TNS SIFO og vel 1000 norske respondenter deltok i et webpanel.
Totalt handlet nordmenn for 4,64 milliarder norske kroner fra utlandet i 2013.
Blant de norske som handlet utenlands, var Storbritannia og USA mest populært. 48 prosent av de spurte oppgav å ha handlet fra disse landene. På de neste plassene kom Kina og Sverige med 24 prosent. Deretter Danmark med 15 prosent og Tyskland med 14 prosent. Merk for øvrig at definisjonen på utenlandsk nettbutikk i denne sammenhengen er nettbutikker som respondentene opplever som utenlandske. Dette medfører trolig at man får et unaturlig lavt kjøpstall fra svenske og danske nettbutikker som ofte bruker blant annet norsk språk på sine nettsider for å oppfattes som norske.
Tilsvarende så var kun 3 prosent av svenskene og danskene, samt 2 prosent av finnene som handlet fra Norge.
Les også saken «Svenskene elsker det norske markedet».
Det nordmenn først og fremst kjøpte fra utenlandske nettbutikker var klær (28 prosent), hjemmeelektronikk (23 prosent) og bøker (20 prosent). Deretter kommer kosmetikk (16 prosent), sport og fritid (12 prosent) og sko (8 prosent).
Se flere rapporter om netthandel.