I følge en fersk internasjonal undersøkelse om kjøpsatferd i julen, skal nordmenn komme til å bruke mye penger på julehandel i år. Handelen på nett viser seg dog å ha gått ned siden fjoråret, tilsier undersøkelsen, som er utført av Ferratum Group.
Ferratum er leverandør av mobile tjenester innen bank og lån, og undersøkelsen har foregått over 19 ulike land med 23 000 respondenter.
14 prosent av inntekten blir brukt på jul
I undersøkelsen fremgår det at nordmenn har planer om å bruke 14 prosent av sin disponible inntekt på julehandel, som er en økning fra fjoråret hvor andelen lå på 13,4 prosent. Norge ligger like bak Sverige på 15 prosent, men foran Danmark, Finland, Tyskland og Nederland.
Det skal se ut til at nordmenn anser familie og venner som det viktigste aspektet ved julen, og ønsker med dette å investere mer tid og penger på det. Internasjonalt er dette også det mest populære nyttårsforsettet, å tilbringe mer tid med sine kjære.
Juleshopping på nett går ned
Tallene for 2018 viser en nedgang i netthandel, og i Norge vil 21 prosent av julehandelen foregå på nett sammenlignet med fjoråret, som var på 26,8 prosent.
Det kan se ut til at nordmenn i større grad ønsker å gjøre juleshoppingen i fysiske butikker, sammenlignet med våre naboer i Sverige med 28 prosent og Danmark på 23. De store digitale vinnerne innen julehandel er Storbritannia og Tyskland hvor 37 prosent av julehandelen forventes å foregå på nett.
Halvparten planlegger å ta opp lån
Undersøkelsen viser at 52 prosent av respondentene har tenkt til å bruke oppsparte midler for å finansiere julen. Dette er en nedgang fra 2017, hvor tallet skal ha vært oppe i 57,6 prosent. Dette innebærer at mange planlegger å bruke penger de ikke har, hvor av opp mot halvparten planlegger å finansiere deler av julen med enten lån, kredittkort eller til og med forbrukslån.