Det viser rapporten «Bruktmarkedsrapporten 2015» som ble lagt frem tirsdag formiddag.
5, 4 millioner annonser, eller over 100 000 annonser i snitt per uke - har gjort sitt til at ting og tang til en verdi av 7, 8 milliarder kroner har byttet eier.
Det har også hatt sitt å si for miljøet.
Gjenbrukseffekten av ting skal ifølge en pressemelding fra Finn.no ha bidratt til å spare miljøet for 500 000 tonn CO2 - et klimakutt tilsvarende et bilfritt Oslo i ti måneder.
For tredje året på rad har selskapet utarbeidet bruktmarkedsrapporten - en rapport som ser nærmere på utviklingen i kjøp og salg på Finn-torget.
Bildeler er mest "pop"
Alt som kan relateres til bil, enten det er deler, dekk eller felger, troner øverst på listen over populære salgsartikler i 2015. Drøyt 215 000 annonser omhandlet dette.
Søkeordsvinneren i 2015 heter "sofa", med nærmere 590 000 søk.
Sofa - fjorårets mest brukte søkeord.
Foto: Serg C/Flickr
Det er en økning på nesten 50 prosent fra året før.
På plassene bak sofa følger søk på sykkel og iPhone 6.
Brukthandelseffekt
- Årets rapport kan for første gang vise den faktiske klimanytten som kommer ut av kjøp og salg på nett. I samarbeid med Schibsted og våre søsterselskaper i Sverige, Frankrike, Italia og Spania har vi regnet ut de miljømessige gevinstene fra brukthandel, sier Christopher Ringvold, produktdirektør på Finn-torget, før han fortsetter:
- I fjor var det i snitt 1, 9 millioner unike brukere innom torget hver uke, og til sammen har Finn-brukerne spart miljøet for 500 000 tonn CO2. Det er det samme som årlige utslipp fra 44 248 nordmenn eller 574 713 flyturer tur/retur Oslo – New York.
Han er strålende fornøyd med den miljømessige gevinsten gjenbruk gir.
- Det er flere grunner til at folk selger og kjøper ting på nett. Vi ser at miljøhensyn blir en stadig viktigere motivasjon for brukthandel, og da er det veldig gøy å vise klimagevinstene ved å være på Finn. Brukthandelseffekten bidrar faktisk til redusert miljøpåvirkning, sier Ringvold avslutningsvis.
Møbelkategorien fortsatt størst
Møbel og interiør er fortsatt den største kategorien. Denne posten utgjør 20 prosent av salgsvarene - og 52 prosent av det som gis bort.
For eksempel ble det lagt ut 40 000 annonser for sofaer på "Gis bort".
- At møbelinteressen er så stor er også svært positivt for miljøet. På Torget er det nemlig kategorien møbler og interiør som sparer miljøet for desidert flest CO2-ekvivalenter, nærmere bestemt 95 000 tonn med karbondioksid, sier Ringvold.
Annenhåndsmarkedet for kjente merkevarer øker mest
Klær, kosmetikk og accessoirer er den kategorien som vokser mest målt i antall annonser, og både sko, jakker og kjoler til damer er populære salgsvarer.
I 2015 ble det lagt ut over 680.000 annonser i denne kategorien - opp 60 prosent fra 2014.
Louis Vuitton - også populært på Finn.no.
Foto: Louis Vuitton
Søkeordslisten kan tyde på at nordmenn har blitt mer merkebevisste det siste året, og både Louis Vuitton og Rolex har klatret opp på topp 10, etterfulgt av andre kjente merker som Mulberry, Michael Kors og Chanel.
- Ofte er det stor etterspørsel etter produkter det er dyrt å kjøpe nytt, og det som legges ut til salgs er gjerne svært pent brukt. Et annenhåndsmarked for eksklusive merkevarer gir brukerne gode muligheter til å få tak i både dyre og ettertraktede produkter som de ellers ikke har mulighet til å kjøpe, sier Laila Dahlen, produktdirektør i Finn.no.
Gratisvarer fortsetter å øke
I 2015 ble det lagt ut 441 762 gis bort-annonser; en vekst på 35 prosent fra 2014.
Totalt utgjør møbler, hage og hus 65 prosent av alle gratisvarene.
Annonsene omfatter alt fra bokhyller, nattbord og stoler, til dører, vinduer, taksten og fliser.
Hvert år legges det også ut hele hus, gårder og hytter - mot at det blir fraktet bort. For eksempel ble det gitt bort 19 638 senger, 9140 spisestuer, 8810 kommoder, 6972 byggevarer, 5039 kjøkkeninnredninger og 4607 dører.
- Nordmenn er glade i å pusse opp, og det er veldig positivt at man velger å gi det bort fremfor å kaste det. Gamle murstein kan renskes og brukes på nytt. Vinduer og dører kan slipes og tilpasses nye boliger. Gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra produksjon av nye materialer, sier Dahlen.
Mobiltelefonen blir stadig viktigere
I snitt var det 1, 9 millioner unike brukere innom Finn-torget hver uke i fjor.
Det er en økning på 460 000 fra året før.
Stadig flere surfer på nett med smarttelefoner, og mobiltrafikken inn til Finn utgjør nå 65 prosent av totaltrafikken. Det er en økning på 10 prosent fra 2014, og opp 50 prosent fra 2010.
I januar 2016 utgjorde appens andel av mobilbesøk på Finn.no 33 prosent.
(Foto: Finn.no)