Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nordmenn strømmet musikk for 804 millioner kroner

Nordmenn strømmet musikk for 804 millioner kroner
Ole Martin N. Evensmo

Musikkglade nordmenn brukte 804 millioner kroner på Spotify i 2015. Reklameinntektene er derimot svært beskjedne.

ANNONSE

98,2 prosent av Spotify sine inntekter i Norge i fjor var fra abonnementstjenester. Det skriver Finansavisen.

Kun 1,8 prosent eller 14,9 millioner kroner kom fra reklameinntekter som selskapet i hovedsak henter fra de som ikke vil betale for å strømme sin favorittmusikk. Ikke overraskende skiller Norge seg ut her. På globalt nivå er 10 prosent av inntektene fra reklame.

Totalt omsatte selskapet for 819,2 millioner kroner i 2015, mens resultat før skatt havnet på rundt en halv million kroner. Spotify forklarer dette som følger: "Som følge av endret prisstruktur i konsernet har varekostnaden økt og medført reduksjon i driftsresultatet." Blant kostnadene Spotify i Norge må betalte til Spotify Technology i Luxembourg er blant annet for royalty til artister, IT og markedsføring, skriver Finansavisen.

 

Foto: Spotify

Del artikkel: