– Markedet for e-handel innen dagligvarer i Norge vil i løpet av kort tid utgjøre vel ti milliarder kroner, og de store kjedene følger nøye med på hverandre. E-handel er veldig kapitalkrevende, men hvis du har et godt konsept kan det være en stor fordel å være tidlig ute, sier Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet EY til Dagens Næringsliv (betalingsmur).
EY har intervjuet totalt 110 ledere i dagligvarehandelen og matvareindustrien for å kartlegge de viktigste trendene i de nordiske markedene frem til 2020.
En aktør som siden de ble etablert for ett og et halvt år siden, har fått svært mye oppmerksomhet i norske medier, er Kolonial.no. De hevder nå de selger matvarer for et syvsifret beløp i uken, men de tror at potensialet er langt større.
– Vi ser ikke noen grunn til at nordmenn, som er mer på nett, skal handle mindre dagligvarer på nett enn briter. Jeg tror netthandelen vil stå for opp mot ti prosent av dagligvaresalget i 2020 og at omsetningen kan komme opp i 20 milliarder kroner, sier Karl Alveng Munthe-Kaas som er daglig leder og en av de 12 gründerne av nettbutikken.
Arne Matre i EY anslår at det i dag selges mat på nett i Norge til mellom en og to milliarder kroner, men påpeker overfor DN at det ikke finnes nøyaktige tall. Netthandel.no sine egne estimater er noe lavere enn dette. Vel vitende om at toneangivende aktører som Godtlevert.no omsatte for "bare" 184 millioner kroner og Adams Matkasse omsatte for cirka 130 millioner kroner, virker en totalomsetning på nett i underkant av én milliard kroner mer sannsynlig. Det vil si fortsatt en forsvinnende liten del av den totale matomsetningen på 160 milliarder kroner, ifølge analyseselskapet Nielsen. Men én ting er sikkert: salg av matvarer på nett vokser raskt.
Les også våre tidligere artikler om mat på nett.
(Foto: Yaymicro)