Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norge i verdenstoppen innen mobiltransaksjoner

Norge i verdenstoppen innen mobiltransaksjoner
Norge er i toppen på mobiltransaksjoner.
therese.karlsrud.haugen

Nordmenn er nest best i verden på mobiltransaksjoner ved kjøp på nett.

ANNONSE

Ny undersøkelse viser at Norge er nest best i verden innen mobiltransaksjoner, hvor av 57 prosent nordmenn gjør kjøp på nett via mobiltelefon. Det eneste landet som slår oss er naboen Sverige, med sine 60 prosent. På tredjeplass ligger Japan med 54 prosent.

Undersøkelsen heter "Global Commerce Review", og er publisert av markedsføringsplattformen Criteo. Rapporten har samlet kjøpsdata og innsikt fra over 5000 forhandlere i over 80 land. 

App som salgskanal



Pepijn Breijder, sjef for Norden og Benelux på Criteo.

Andelen kjøp via mobilapplikasjoner har økt jevnt for forhandlere som aktivt markedsfører sin app som salgskanal. For nettbutikker som markedsfører sine apper, utgjør 31 prosent av deres transaksjoner kjøp via app. 

- De nordiske landene har alltid vært i bresjen når det gjelder mobilbruk. Det er derfor ikke overraskende at Norge og Sverige er i toppen hva gjelder mobiltransaksjoner. Den voksende betydningen av mobilapplikasjoner som salgskanal viser at forhandlerne er godt posisjonert for å drive konverteringer fra en digitalt tilpasset forbruker. Dette betyr dog ikke at den fysiske butikken er død, sier Pepijn Breijder, sjef for Norden og Benelux på Criteo, i en pressemelding. 

Fire ganger så mye salgsdata med omnikanal

Til tross for at netthandelen vokser seg betydelig sterkere, spiller fysisk handel fortsatt en viktig rolle i retail-bransjen, skriver Criteo. Rapporten viser imidlertid at forhandlere med omni-kanal har fire ganger så mye salgsdata som kan brukes til finjustering og optimalisering av markedsføringen.

Omni-forbrukeren er trolig derfor den viktigste målgruppen for forhandlere, da de står for 27 prosent av alt salg, og syv prosent av kundevolumet. 

- Omni-forbrukerens betydning øker kontinuerlig, noe som manifesterer det ubegrensede behovet for den fysiske butikkopplevelsen og fleksibiliteten ved kjøp på nett, sier Breijder.

Del artikkel: