I fjor mottok Norrøna Handelsprisen for sitt vellykkede omnikanal-konsept. Det var åpenbart ikke feil å gi prisen til Norrøna: I fjor kunne de skilte med en resultatgrad på hele 13 prosent.
Totalt sett omsatte de 20 største sportsleverandørene i Norge for 6,831 milliarder kroner med et samlet resultat på 222 millioner kroner, viser en beregning fra Finansavisen. Det gir en samlet resultatgrad på 3,25 prosent. Hvordan 2016 ender vil tiden vise, men utvilsomt spiller norsk vintervær og valuata-utviklingen en viktig rolle.
Her er listen over Norges 10 største sportsleverandører for 2015. Alle tall i millioner. I parantes tall for 2014.
- Swix 917 (819). Resultat 24 (9)
- Bergans Fritid 751 (715). Resultat -5 (24)
- Active Brands 653 (502). Resultat 19 (19)
- Nike 647 (516). Resultat 9 (7)
- Norrøna 498 (440). Resultat 66 (90)
- Scan Trade 479 (440). Resultat 29 (-5)
- Adidas 402 (372). Resultat 9 (8)
- Stormberg 398 (440). Resultat 22 (30)
- Wenaas Nordic 364 (349). Resultat -1 (6)
- New Wave 281 (258). Resultat -5 (-9)
(Kilde: Finansavisen 5.11.16)