Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norges største Adwords-annonsører

Ole Martin N. Evensmo

Hvilke selskaper er det som legger igjen mest penger hos Google i Norge? Svensk selskap presenterer sitt forslag.

ANNONSE

På oppdrag av svenske Topdog har selskapet Semrush «scrapet» Google for å se hvilke 99 selskaper som bruker mest penger på Google Adwords. De følger 106 millioner nøkkelord og sjekker hvor mye synlighet annonsene har når de overvåker, og ut ifra dette estimerer de Google Adwords-budsjettene ved hjelp av klikkfrekvenser og priser fra Google. Listen bør tas med en klype salt, men gir oss en del interessant informasjon. Se hele listen nederst i artikkelen.

- Klikkprisene vil fortsette å stige

Christian Rudolf fra Topdog tror den populære markedskanalen vil fortsette å vokse i årene fremover, med det resultat at også klikkprisene vil fortsette å stige.

- Adwords kommer bare til å bli dyrere. Jeg tror netthandlere må være forberedt på at prisen går opp med 10 prosent i året. I visse bransjer enda mer. For nettbutikker der søk ofte er den viktigste markedskanalen, kommer dette til å lede til et lønnsomhetsproblem for en del aktører og mange må finne andre markedskanaler.

Rudolf tror likevel at anerkjente nettbutikker vil klare seg godt.

- Nettbutikker som har investert i et sterkt varemerke, kommer ikke til å rammes like hardt av dette. Mennesker er mer tilbøyelige til å klikke på lenker de kjenner igjen og er Googles brukere mer tilbøyelige til å klikke på en lenke enn en annen, belønnes man med en høyere Quality Score og dermed lavere klikkpriser i Adwords.

Mer fokus på konverteringsoptimalisering

Rudolf spår også at en del kjente merkevarer som i dag bruker lite penger på søk, etter hvert vil investere mye mer penger enn i dag. Ikke bare for å treffe kunder som søker etter konkrete produkter, men også for å nå kunder som bruker Google fordi de har et konkret spørsmål eller en interesse. Content marketing som nå har blitt et hett tema, vil med andre ord også bli en viktigere del av søkemotoren i fremtiden.

- De sterke merkevarene kommer ikke bare til å kjøpe ord der kundene har klare kjøpsintensjoner, men de kommer også til å kjøpe ord der kundene har en viss interesse. Om de for eksempel søker på «hva er glutenallergi», vil selskaper som selger produkter til denne målgruppen ha et ønske om å være synlige og «opplyse» brukerne, bygge kjennskap og på et senere tidspunkt kunne påvirke dem i deres valg av produkter.

En annen bieffekt av den økte konkurransen hos Google, er at flere og flere nettbutikker vil få mer fokus på å ta vare på den trafikken man allerede har og bruke mer ressurser på konverteringsoptimalisering.

- Kan man få opp konverteringen, kan man også akseptere høyere klikkpriser, forklarer Rudolf.

Om man ser på listen, vil man se at det ikke bare er de mest seriøse nettbutikkene, butikkjedene, reiseselskapene og bankene som dominerer listen, men også mer eller mindre ukjente aktører som Izito.com, kredittkorttesten.no, Finnerask.com, 1and1.com, Zmarta.com, Wow.com, Ask.com, Simplesite.com, topp10datingsider.com og Zapmeta.com.

- Flere av disse aktørene driver med det man kaller Adwords- eller PPC arbitrage. Dette er selskaper som kjøper og selger trafikk samtidig og beholder mellomlegget. Den mest kjente aktøren her er Ask.com. De har holdt på slik lenge. Googles standpunkt er at dette ikke er tillatt, men det ser ut til at Google ser gjennom fingrene på mye av dette, særlig i mindre Adwordsmarkeder som Norge, Finland, Danmark og en viss grad Sverige. Ser vi tre år frem i tid, vil vi nok se mye færre slike aktører.

Her er hele listen:

1. Booking.com
2. Banknorwegian.no
3. Finn.no
4. Trivago.no
5. Hotels.com
6. Telenor.no
7. Gjensidige.no
8. Santanderonline.no
9. Netcom.no
10. Microsoft.com
11. Thonhotels.no
12. Izito.com
13. Tjenestetorget.no
14. Lendo.no
15. Dnb.no
16. Sas.no
17. Skandiabanken.no
18. Travellink.no
19. Storebrand.no
20. Kredittkorttesten.no
21. Oppfinans.no
22. Momondo.no
23. Ving.no
24. Tripadvisor.com
25. Zalando.no
26. Elkjop.no
27. Hbonordic.com
28. Nordicchoicehotels.no
29. Moteplassen.com
30. Startour.no
31. Chess.no
32. Rentalcars.com
33. Djuice.no
34. 1and1.com
35. Ya.no
36. Sportamore.no
37. Lefdal.com
38. Kelkoo.no
39. Hth.no
40. Matprat.no
41. Finnerask.com
42. Zapmeta.com
43. Sparebank1.no
44. Klp.no
45. Komplettforsikring.no
46. Axofinans.no
47. Ellos.no
48. Ticket.no
49. Lensway.no
50. Zmarta.no
51. Norwegian.no
52. Canaldigital.no
53. Nordax.no
54. Nordea.no
55. Coop.no
56. Wow.com
57. Mittanbud.no
58. Viaplay.no
59. Colorline.no
60. Ice.no
61. Wideroe.no
62. Ig.com
63. Penger.no
64. Rumbo.com
65. Expedia.no
66. Maxbo.no
67. Hotell.no
68. Meny.no
69. Dinero.no
70. Fairbanker.com
71. Naf.no
72. Scandichotels.no
73. Mamutone.no
74. Apple.com
75. Komplettbank.no
76. Voga.com
77. Bnbank.no
78. Komplett.no
79. Ask.com
80. Optimalprint.no
81. Simplesite.com
82. Skeidar.no
83. Finansiering24.org
84. Nki.no
85. Nelly.com
86. Trollforsikring.no
87. Visma.no
88. Viatorcom.no
89. Taylorfinance.com
90. Nissan.no
91. Centum.no
92. Comfort.no
93. Spotify.com
94. Xxl.no
95. Topp10datingsider.com
96. Agoda.com
97. Findhotel.no
98. Netonnet.no
99. Collector.se

Del artikkel: