Forlaget Cappelen Damm AS er en del av bokkonsernet Cappelen Damm Holding AS som også eier bokkjeden Tanum AS og distribusjonsselskapet Sentraldistribusjon AS. Cappelen Damm Holding AS eies av mediekonsernene Bonnier og Egmont med 50% hver.
I en pressemelding meldes det at fra 1. juni 2017 deles Cappelen Damms allmennredaksjoner inn i tre forlagsenheter:
- Cappelen Damm Skjønnlitteratur
- Cappelen Damm Sakprosa
- Cappelen Damm Barnebøker
Slik blir de tre forlagsenhetene:
Cappelen Damm Skjønnlitteratur: Norsk og oversatt skjønnlitteratur samles i den nye forlagsenheten Cappelen Damm Skjønnlitteratur. Samlet utgjør omsetningen av forlagets skjønnlitterære bøker i dag 250 millioner kroner – hvorav 100 millioner via bokklubb. Forlagsenheten skal ledes av forlagsdirektør Tine Kjær. Hun kommer fra stillingen som forlagssjef i forlaget Vigmostad & Bjørke. Tine Kjær tiltrer stillingen 1. juni.
Cappelen Damm Sakprosa: All sakprosa samles i Cappelen Damm Sakprosa. Enheten vil etter dette omsette for i underkant av 200 millioner kroner – hvorav 80 millioner kroner i bokklubb. Forlagsenheten skal ledes av forlagsdirektør Elisabeth Steen som kommer fra stillingen som forlagsdirektør for norsk skjønnlitteratur og dokumentar.
Cappelen Damm Barnebøker: Organiseringen av forlagsenheten for bøker til de unge og håpefulle beholdes uforandret. Enheten omsetter for rundt 160 millioner kroner – hvorav 40 millioner kroner i bokklubb. Forlagsenheten ledes av forlagsdirektør Birgit Christensen.
Tanum-kjeden samles
Tanum har i dag en todelt organisering, der Tanum bokhandel og netthandel tilhører forretningsområdet Tanum, mens Tanum bokklubber er organisert som en del av forlage. Fra 1.juni samles alle Tanums tre virksomheter Tanum bokhandel, Tanum nettbutikk og Tanum bokklubber i ett forretningsområde med én overordnet ledelse.
Forretningsområdet vil omsette for i overkant av 700 millioner kroner og vil ble ledet av direktør Karin Mundal.
Samlingen av alle Tanums kanalene begrunnes med ønsket om å skape en felles kultur og eierskap rundt merkevaren Tanum og tettere kanaloptimalisering.
- Digital markedsføring, salg og kundebehandling vil stå sentralt i arbeidet med å skape framtidens Tanum. Målet er å være fremst i norsk bokbransje på digitale og kundevennlige løsninger samtidig som man kontinuerlig utvikler Tanums posisjon som fysisk bokhandel med relevant og bredt utvalg og høy kompetanse, skriver Cappelen Damm i sin pressemelding.
(Foto: Cappelen Damm)