Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

NorgesGruppen: - Butikker som tidlig var med i satsingen, har over ti prosent av omsetningen på nett

NorgesGruppen: - Butikker som tidlig var med i satsingen, har over ti prosent av omsetningen på nett
John Mårhammar (t.v.) og Robin Masoumi jobber utelukkende med nettbiten på Meny Vollebekk. Her er de i full gang med å pakke en innkommende nettordre.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Ole Martin N. Evensmo

NorgesGruppen fortsetter å ta markedsandeler i det store dagligvaremarkedet. Og nå begynner nettsalget også å ta seg opp.

ANNONSE

Norgesgruppen, med Johannson-familien som største eier, økte inntektene i fjor med 5,5 milliarder kroner i fjor. Det tilsvarer 6,8 prosent.

NorgesGruppen i vekst

Totalt omsatte NorgesGruppen i fjor for cirka 85 milliarder kroner.

Norgesgruppen er Norges største dagligvaregruppering. I konsernet inngår blant annet Kiwi, Meny, Spar og Joker, samt grossisten Asko.

Resultatet før skatt falt riktig nok med 400 millioner kroner, fra 3,2 til 2,8 milliarder kroner. NorgesGruppen trekker frem brannen ved Asko sitt lager i fjor og restrukturering i Danmark som årsaker til dette.

I 2017 investerte NorgesGruppen nærmere tre milliarder kroner i flere og bedre butikker,
økt kompetanse, utvikling av netthandel og klimanøytral drift, fremkommer det av årsrapporten. 

Full fart på nett

Etter flere år med diskusjoner om hvorvidt netthandel av mat er gjennomførbart i langstrakte Norge, synes NorgesGruppen nå å ha bestemt seg for å satse på digitalt matvaresalg. Både MENY, SPAR og Joker tilbyr nå netthandel.

- Vi plukker varene i eksisterende butikker, og utnytter ledig kapasitet i budbilfirmaer til distribusjon. Netthandelen er et positivt tilskudd til butikkene, både økonomisk,
og fordi den betinger at butikken til enhver tid har samme brede sortiment i hyllene som den tilbyr på nett, står det i rapporten. 

Slik oppsummerer NorgesGruppen sine nettsatsinger:

  • MENYs nettbutikk tilbyr netthandel gjennom 27 butikker i de største byene i landet. Kundene kan velge fra 10 000 varer, de har full oversikt over tilbud og får inspirerende middagsoppskrifter. I 2017 omsatte MENY netthandel for 75 millioner kroner. MENY startet markedsføring av sin nettbutikk høsten 2017.
  • SPAR og Joker tilbyr netthandel i utvalgte områder og utvider tilbudet fortløpende. Varene plukkes og leveres fra lokalbutikkene. Kunder som bestiller før lunsj, kan få varene levert hjem eller hente dem i nærbutikken i tide til middag samme dag.

- Netthandel utgjør bare rundt én prosent av totalomsetningen i bransjen, men MENY og SPAR har god omsetningsvekst etter lanseringen i 2017. Butikker som tidlig
var med i satsingen, har over ti prosent av omsetningen på nett, deriblant MENY Lade i Trondheim og EUROSPAR Blomsterdalen utenfor Bergen, opplyser NorgesGruppen i rapporten.

Foruten netthandel satser NorgesGruppen nå også på selvbetjente kasser. I tillegg jobber
de med å få på plass fremtidens infrastruktur for betaling, som skal gjøre det mulig for kundene å betale kontaktløst og med mobiltelefon.

Del artikkel: