I midten av juni i år skrev Netthandel.no at NorgesGruppen og kjeden Meny er først ute med mat på nett. Nå får de følge av enda en kjede i NorgesGruppens digitale portefølje.
Første uken i september følger Spar etter, skriver Dagens Næringsliv.
Oslo og Ålesund står fremst i startfeltet.
- Vi har så langt testet ut netthandel i en pilot, men nå går vi stegvis ut mot kundene, sier Spar kjededirektør, Ole Christian Fjeldheim, til avisen.
Vil henge med på utviklingen
Ifølge Fjeldheim skal den enste fellesnevneren for Meny og Spar være en felles IT-løsning, og at de utover det ikke har noen felles strategi.
For ham er det viktig å ikke bli hengende etter, da netthandel er kommet for å bli. Fjeldheim poengterer at Spar skal bli med på løpet fra første stund.
Spar vil i første omgang betjene nettbutikken fra butikken på Kjelsås.
Meny driver med nettsalg fra Bryn og Vollebekk i Oslo, samt butikken på Vøyenenga i Bærum.
Utfordres av eksterne krefter
Sigmund Festøy, dagligvareekspert og partner i konsulentselskapet Plot, sier til den rosa næringslivssavisen at mindre aktører på utsiden, som Kolonial.no og Marked.no, utfordrer de etablerte kjedene til å kaste seg rundt.
Ifølge Festøy medfører situasjonen en stor usikkerhet og mange mulige veivalg for kjedene. Han tror kjedenes inntog på netthandelsmarkedet vil føre til mindre aggressiv satsing for dagligvarer på nett.
- Med en gang en av de eksisterende grupperingene går inn, vil tyngden i satsingen gå ned. Investeringslysten dempes. De eksisterende aktørene har mer å tjene på å redusere tempo i utviklingen, mens utfordrerne ikke har den samme tiden, sier Festøy.
(Foto: Norgesgruppen)